A vállalkozásoknak számolniuk kell azzal, hogy nem lesz kihívásoktól mentes, ha be szeretnének lépni a balkáni piacra. Ám megfelelő stratégiával és felkészüléssel gördülékenyebbé tehetőek a kezdeti nehézségek. Ilyen témák is terítékre kerültek többek között azon a két B2B (business to business) üzletember-találkozón, amelyet az Agrármarketing Centrum a helyi nagykövetségekkel közösen szervezett Podgoricában és Tiranában - derült ki az AMC közleményéből.
Bár Montenegrót elsősorban a turisztikai vonzereje miatt ismerik és szeretik, az ország egyre élénkülő gazdasága ma már komoly potenciált jelent a nemzetközi piaci szereplők számára is. Az AMC által szervezett kétnapos találkozón tizenegy hazai cég mutatkozott be Podgoricában, a magyar élelmiszergyártók többek között kekszeket, mézeket, sajtokat és tejtermékeket, pékárukat, Magyarországon gyártott gineket, mentes termékeket és tojáspótló készítményeket ajánlottak az érdeklődő beszerzők figyelmébe. Az üzleti fórumot megelőző piacismereti napon a montenegrói élelmiszergazdaság jellegzetességeiről hallgathattak előadásokat a résztvevő cégek képviselői. A második napon Négyesi József, Magyarország podgoricai nagykövete köszöntötte a vendégeket, majd beszédet tartott dr. Mladen Perazić, a Montenegrói Gazdasági Kamara oktatási és minőségellenőrzési igazgatója, illetve Giczi Gergely, az Agrármarketing Centrum ügyvezető-helyettese. Az ezt követő üzleti találkozón a magyar gyártók és a helyi beszerzők folytathattak tárgyalásokat, illetve itt ismerhették meg a magyar élelmiszergyártók termékeit.
A program Albániában folytatódott, amelynek feltörekvő gazdasága szintén piaci lehetőségeket jelenthet a hazai cégek számára. A tiranai találkozó is a már hagyományos piacismereti nappal indult, amelyen a résztvevő cégek megismerhették az albán piac sajátosságait, ellátogattak bevásárló központokba, megismerhették a konkurencia termékeit, valamint a jogi, adózási, minőségi szabályozásokat. A másnapi üzleti fórum előtt az egybegyűlteket Kasnyik Martina, Albánia magyarországi nagykövete köszöntötte, majd beszédet mondott Ondré Péter, az AMC ügyvezetője és Giczi Gergely ügyvezető-helyettes is. Az ezt követő üzletember-találkozón szintén tizenegy hazai cég kínálta termékeit mintegy ötven albán beszerző figyelmébe, többek között egészségtudatos termékeket, liszt- és magkeverékeket, kekszeket, aszalványokat, Magyarországon gyártott gin-t és vodkát.
Az Agrármarketing Centrum az elmúlt egy évben a Balkán-félsziget 6 országát járta végig, hiszen 2024. őszén Bukarestben, Belgrádban, Szófiában és Szkopjéban zajlottak hasonló üzleti fórumok. A régió nem véletlenül került a magyar élelmiszeripari cégek fókuszába, hiszen a beszerzők nyitottak a magyar termékekre, a balkáni országokban pedig komoly üzleti potenciál mutatkozik az exportálni kívánó cégek számára.