Májusban ismét AgroFood 2025 és AgroFuture 2025 konferencia!
Május 20-án a hazai élelmiszeripart érintő legfontosabb témák lesznek terítéken a Portfolio AgroFood 2025 konferencián, május 21-én a Portfolio AgroFuture 2025 konferencián pedig a mezőgazdasági fenntarthatóság és innováció lesz kulcsszerepben.
AGROBÉRLETTEL most az egyik konferenciára 50% kedvezménnyel regisztrálhat!
Mezőgazdasági termelők és fiatal gazdák fix 30 000 Ft-ért regisztrálhatnak!
NAK-tagok és NAK-szaktanácsadók 35% kedvezménnyel regisztrálhatnak!
A Nemzeti Agrárgazdaság Kamara (NAK) és a Magyar Húsiparosok Szövetsége (Hússzövetség) körképe szerint a feldolgozók visszafogott optimizmussal várják az idei szezont és az előző évekhez hasonló keresletet remélnek. Számos termék, így a darabolt füstölt comb és a füstölt csülök az év többi napján is elérhető a boltokban, azonban az ünnepek közeledtével bővül a termékpaletta. A sonkatermékek iránt ebben az időszakban 80 százalékkal nő meg a kereslet, míg a kötözött sonkák forgalma megtöbbszöröződik a húsvét előtti napokban. Jelentős változás nem tapasztalható az ünnepi fogások összetevőivel kapcsolatosan, a hagyományos ételek alapanyagai örvendenek a legnagyobb népszerűségnek. Az ünnepi asztalokra továbbra is a tradicionális fogások kerülnek, mint a füstölt, főtt, kötözött sonka/lapocka és a darabolt comb, valamint jelentős igény mutatkozik a magasabb minőségű, hosszan érlelt termékek iránt is.
A fogyasztók viszonylag érzékenyek és fenntartással kezelik a tradicionális termékek kínálatában megjelenő újításokat, ennek ellenére a gyártók időről időre új termékekkel bővítik a termékpalettájukat, így például a kiváló minőségű, borban hosszan érlelt sonka készítmények is megjelennek a kínálatban. Ezen különlegesebb termékek piaci részesedése azonban még meglehetősen alacsony. Az idei húsvéti szezonnal kapcsolatban megnyugtató a tény, hogy alapanyagban nincs hiány, hazai sertéshúsból bőséges kínálat áll rendelkezésre a húsipar számára. A hazai gyártók többsége igyekszik a megszokott minőség fenntartása érdekében hazai alapanyagot beszerezni. A piacra jelentős hatást gyakorol az olcsóbb spanyol, német vagy lengyel import alapanyagok begyűrűzése. Ugyanez tapasztalható a készítmények esetében is, így például gyorspácolt, főtt vagy hőkezelt húskészítmények esetében is, amelyek gyengébb minőségben és olcsóbb áron érkeznek külföldről a hazai üzletek polcaira.
Az állandó vásárlókkal rendelkező gyártók a vevők megtartása érdekében hajlandók akár többet is áldozni az alapanyagokra, tőlük csak a megszokott, magas minőséget fogadják el a vevőik. A nagyobb üzemek esetében az előzetes megrendelések nem különböznek az előző években tapasztaltakhoz képest. A kisebb húsfeldolgozók nehezebb helyzetben vannak, a nagyobb láncokba nem tudnak bekerülni termékeikkel, a kisebb boltokban és üzletekben pedig az alacsonyabb árakkal megjelenő gyengébb minőségű külföldi, így például szlovák termékekkel is fel kell venniük a versenyt. Bár a fogyasztói szokások a termékek minőségét tekintve nem változtak, az árérzékenység azonban meghatározza a vásárlók döntéseit. A vevők jobban odafigyelnek arra, hogy lehetőleg mindenből annyit vásároljanak, amennyit el is fogyasztanak majd az ünnepek során.
A tudatos vásárlói szokások kialakulásának köszönhető, hogy a fogyasztók körében növekvő az igény a kisebb kiszerelésű, akár 1 kg alatti termékek iránt is, amelyből - a nagyobb méretű sonkák helyett - inkább több kisebbet vásárolnak, kóstolnak meg. Nem véletlen a szívsonka évről-évre tapasztalható térnyerése, nincs leeső csont és bőr, így a háztartásokban is csökken az élelmiszer-hulladék. Ez az óvatosság a vásárlókra és a húsipari vállalkozásokra is jellemző, mindenki igyekszik minimalizálni a veszteségeket és kerülni a pazarlást. A Nemzeti Agrárgazdasági Kamara és a Magyar Húsiparosok Szövetsége arra buzdítja a magyar fogyasztókat, hogy az ünnepekre vásároljanak kiváló minőségű hazai húskészítményeket.