Jövő héten ismét együtt a hazai agrárszakma az Agrárszektor konferencián Siófokon!
Az idén először 3 napos konferencián előad többek között Nagy István, Áder János, Bige László, Gyuricza Csaba, Éder Tamás, Feldman Zsolt, Jakab István, Harsányi Zsolt, Makai Szabolcs, Szabó Levente, Kulik Zoltán, Hollósi Dávid és még sokan mások...
Ne maradjon le az év egyik legjelentősebb agrárszakmai eseményéről!
A mezőgépgyártók minden évben újabb és újabb professzionális gépekkel állnak elő, a fejlesztések eredményeként pedig egyre nagyobb teljesítményű - és persze ezzel együtt nagyobb tömegű - gépek terhelik a földeket. Ne feledjük azonban, hogy legfőbb termelőeszközünk a föld. A következőkkel csökkentheti a talajra nehezedő nyomást.
1. Javítsunk a talaj terhelhetőségén
Egy kiegyensúlyozott vetésforgóval a talaj szerkezetén is javítani tudunk, különösen jó pont, ha lehetőségünk van a szervestrágyázásra. A talaj meszezése, a rendszeres másodvetés szintén hozzájárul a talajélet fokozásához és szerves anyaggal való feltöltéséhez.
2. Már a traktor vásárlásakor gondoljunk a talajra
A traktor súlyán túl az abroncsok számítanak igazán, amikor az egységnyi felületre jutó nyomásról beszélünk. A gyártónak rendelkeznie kell az olyan mérvadó adatokkal, mint az adott erőgéphez tartozó abroncsok ajánlott nyomása, talajterhelése.
3. Nedves földre lehetőleg ne menjünk rá
A sok lóerő ma már olyankor is lehetővé teszi a talajművelést, ami korábban technikailag elképzelhetetlen volt. Még ha nem is ássa el magát a traktor, biztosak lehetünk benne, hogy rossz a talajállapot, ha a táblába gyalogolva ráragad a föld a bakancsra.
4. Csökkentsük a terhelést
Minél nagyobb súllyal akarjuk terhelni a talajt, annál nagyobb felületen kell elosztanunk a rá nehezedő súlyt. Ha keskeny a kerék és nagy a gép tömege, az sokkal nagyobb terhelést jelent a talajra, mintha fordítva van. Az abroncs felfekvő felületét növelhetjük a nyomásszabályozóval, szélesebb gumikkal, ikerkerekekkel, illetve hevederrel.
5. Fontos a jól beállított keréknyomás
A modern radiálabroncsok alacsony guminyomás és haladási sebesség mellett jól terhelhetők. Ma már egészen kis légnyomás mellett művelhető a föld, de ökölszabályként kiindulhatunk ebből: 1 bar - laza vagy nedves talajon; 2 bar - közúti szállításban. A nyomásszabályozónak akkor van értelme, ha gyakran kell váltogatni a táblán való és a közúti közlekedést. A hígtrágyázás jellemzően ilyen tevékenység.
6. A szlip csökkentése
Összkerék-meghajtással, differenciálzárral, széles gumikkal, optimális orrsúllyal, a vonóerő hatékony átvitelével jelentősen csökkenthető a kerekek kipörgése.
7. Alternatív talajművelési módszerek
Hatásos módszer az eketalp-tömörödés megszüntetésére a talajlazítás, ami általánosan javítja a talajszerkezetet, ezáltal a vízháztartást is. Megoldás lehet a művelőutak kialakítása is. Az ilyen táblákban ezekre a részekre korlátozódik a talaj igénybevétele. GPS segítségével ezek a művelőutak minden évben újra és újra megtalálhatók, és használatba vehetők. Sokat segíthet az is, ha szántáskor a traktor mind a négy kerekével a szántatlan, kemény talajfelszínen közlekedik, és nem tömöríti a barázdát azzal, hogy fél oldalával beledőlve abban halad (ez négynél több ekefej esetén megoldható). Lásd a videóban:
8. Műveletek összevonása, kíméletes anyagmozgatás
Minél többször, minél nagyobb tömeggel és minél hosszabb ideig terheljük a talajt, annál jobban tömörödik. Éppen ezért racionális lépés a műveletek összevonása. A terményszállítás lehetőleg ne a szántón történjen, használjunk átrakókocsit. A szántón előny a kettőnél több tengely a teherszállításban, hiszen ez is csökkenti a kerekek fajlagos talajnyomását. Gondoljunk rá, hogy az összetaposott földből mennyi gázolaj árán készíthető ismét jó magágy.
(Forrás: topagrar.com)