Nagy István és Áder János is ott lesz az idei Agrárszektor konferencián!
Az idén először 3 napos konferencián előad többek között Bige László, Gyuricza Csaba, Éder Tamás, Feldman Zsolt, Jakab István, Harsányi Zsolt, Makai Szabolcs, Szabó Levente, Kulik Zoltán, Hollósi Dávid és még sokan mások...
Ne maradjon le az év egyik legjelentősebb agrárszakmai eseményéről!
A magyar vállalatvezetők szerint a fenntarthatóság lehetne a 2023-as év szava, de legalábbis az élmezőnyben végezne. Erről Jeránek Tamás, a Siemens Zrt. vezérigazgatója beszélt a Világgazdaságnak, aki szerint a vállalkozásoknak - napi működésük során - átmeneti jelleggel számos más kihívással kell szembesülniük, mint például a munkaerőhiány, a magas kamatok, a magas energiaárak, de hosszú távon sokkal inkább a fenntarthatósági szempontok súlya a meghatározó. Ehhez elég felidézni, hogy a globálisan megtermelt energia 37%-át az ipar fogyasztja, a szén-dioxid-kibocsátásnak pedig 20%-áért felel, azaz mindegy egyes százalékcsökkentés óriási hatással jár - tette hozzá a szakember.
Jeránek Tamás szerint ennek fényében kell értékelni azt, hogy egyre több szervezet és vállalat jelenti be a nettó zéró kibocsátás elérésére vonatkozó céldátumát. Ez természetesen az irányítók-vezetők elkötelezettségét is mutatja, de nyilván nem elhanyagolható a külső nyomás sem. A szabályozás - az EU-ban különösen - egyre szigorúbban terelgeti a cégeket a fenntartható működés irányába, a befektetők is előnyben részesítik "zöld cégeket" a befektetők és a fogyasztók is egyre tudatosabban teszik magukévá a körforgásos gazdaság alapelveit.
Az a vállalat, amely ezeket a szempontokat ignorálja, kis túlzással saját halálos ítéletét írja alá. Az OECD üzenete is ez: a fenntartható gyártás nem afféle mellékes, „jó, ha van” körülmény, hanem üzleti szempontból is szükségszerűség.
Mennyire érzékelik ezt a szükségszerűséget a Magyarországon működő vállalatok? A szakember elmondta, hogy erre a kérdésre keresték a választ egy nemrég elvégzett, átfogó felmérésük során, amelyben húsznál több főt foglalkoztató, illetve egymilliárd forint feletti éves árbevételt elérő cégeket kérdeztek meg a fenntartható működéssel kapcsolatban. Jeránek Tamás elárulta, hogy az eredmények egy része bizakodásra ad okot: kiderült, hogy a magyar cégek életében ma már szerepet játszik a fenntarthatóság, és a jövőtudatosságot a mindennapi működésben is igyekeznek szem előtt tartani. A megkérdezett iparvállalatok négyötöde igénybe veszi fenntarthatósági szakember segítségét zöldcéljai megvalósítása érdekében.
A cégek 59 százalékának vannak rövid távú, 42%-nak pedig hosszú távú tervei, leginkább a hulladékkezelésre (95%), az energiahatékonyságra (85%), valamint a víz- és levegőszennyezés csökkentésére (78%) törekszenek.
A legnagyobb eredményeket saját bevallásuk szerint a napelemrendszerek kiépítése, a szelektív hulladékgyűjtés, illetve a vízfogyasztás mérséklése terén érték el, és egyre nagyobb szerep jut a fenntartható beszerzésnek is: a beszállító partnerek kiválasztása során a cégek több mint kétharmada (70%) veszi figyelembe ezt a szempontot. A jó szándékhoz sajnos sok esetben hiányzik a pénz: a felmérésben részt vevő vállalatok ötöde a forráshiányra panaszkodott, 14%-uk pedig hiányolja vagy kevesli a fenntarthatósági beruházásokra kiírt pályázatokat.
A vállalatok ugyanakkor elégedettek saját erőfeszítéseikkel: kétharmaduk nyilatkozik úgy, hogy hasonlóan teljesít ezen a téren, mint versenytársai, minden ötödik cég pedig úgy gondolja, többet tesz a fenntartható jövőért, mint a többi piaci szereplő. A felmérés szerint a külföldi tulajdonosi körrel rendelkező cégek nagyobb arányban rendelkeznek fenntarthatósági szakértővel és stratégiával, illetve rövid és hosszú távú célkitűzésekkel, a törekvéseiket pedig inkább a belső elvárások és a valós elköteleződés mozgatja. Ez érthető, hiszen körükben, az anyavállatoknál régebb óta ez a tulajdonosi-befektetői elvárás, ami várhatóan hazánkban is mind erősebb lesz.
Kevésbé rózsás a karbonlábnyom számításával és jelentőségének megítélésével kapcsolatban adott válaszokból kirajzolódó kép: az iparvállalatok csupán tizede tudta megmondani, hogy mekkora a karbonlábnyoma, a megkérdezettek közel fele pedig nem is foglalkozik azzal, hogy termékei mennyire terhelik meg a környezetet.
Ebből is látszik, hogy az igazi fenntarthatósági áttöréshez hazánkban (is) átfogóbb szemléletre lesz szükség. Ennek része a munkavállalói edukáció és az általános szervezeti elkötelezettség erősítése, konkrét mérőszámok kitűzése a rövid és a hosszú távú célokhoz, de nagy segítséget jelentenek azok a digitális fejlesztések is, amelyek - többek között - a termékszintű karbonlábnyom kiszámítását is lehetővé teszik
- tette hozzá Jeránek Tamás.