Szélesebb körben kell terjeszteni a marhahúsfogyasztást - Gazdaportré: Fekete Benő

Szélesebb körben kell terjeszteni a marhahúsfogyasztást - Gazdaportré: Fekete Benő

agrarszektor.hu
A juhtartásról váltott szarvasmarhára, egy termelői csoporttal közösen értékesít, hogy együtt nagyobb erőt képviseljenek a piacon, és vágóhidat épít. Fekete Benő bízik benne, hogy egyre többen kapnak kedvet az otthoni marhahúsfogyasztásra.

JÖVŐ HÉTEN AGROFOOD 2024 ÉS AGROFUTURE 2024 KONFERENCIA | KOMBINÁLT JEGGYEL 50% KEDVEZMÉNNYEL!

Az AgroFood 2024 konferencián előadóink között lesz Nobilis Márton, Hollósi Dávid, Gyuricza Csaba, Giacomo Pedranzini és Ruck János is!

Az AgroFuture 2024 konferencián előad Feldman Zsolt, Hadászi László, Nemes Imre, Petri Bernadett és Vajda Péter is!

Regisztráció most 15% kedvezémnnyel, kombinált jeggyel, az AGROBÉRLETTEL 50% kedvezménnyel!

A világ marhahústermelése jelentősen nem nőtt az elmúlt években, sőt 2020-ra némi csökkenéssel számolhatunk, ami azt jelenti, hogy körülbelül a két évvel ezelőtti, 2018. évi értékekkel - csaknem 60,5 millió tonnával - kalkulálhatunk. A főbb termelők, az Egyesült Államok, Brazília, az EU és Kína a termelés hatvan százalékát adták 2020-ban.

Az Európai Unió az elmúlt öt évben csak 2018-ban tudta növelni marhahús-előállítását, a többi évben valamivel nyolcmillió tonna alatt maradt, amivel a világ termelésének körülbelül a 13 százalékát adja. A kontinensen mind a fogyasztás - 10,4 kg/fő -, mind az állományok és a termelés enyhén csökken, ugyanakkor ez értékben már nem feltétlenül van így, de ebbe a válság kicsit még bezavarhat.

A hazai állatállomány az elmúlt években dinamikusan fejlődött, a tehénállomány az utóbbi időszakban majdnem 50 százalékkal emelkedett, 2019 végére elérte a 174 ezer egyedet, amelynek több mint két harmadát egyéni gazdaságokban tartották. Ezt a fejlődést a támogatási környezet, a kereslet és a kialakult stabil árak is támogatták. Ugyanakkor a hazai fogyasztás - 3 kg/fő -nem tud lépest tartani a hazai termelés felfutásával, így nem meglepő, hogy a hazai árualap csaknem 90 százalékát külpiacokon értékesítjük. Mindemellett az export szerkezete sem kedvező, az alacsonyabb hozzáadott értékű élőállat értékesítés aránya meghaladja a 80 százalékot, évek óta emelkedik.

Forrás: Takarékbank

A húsmarhatartás jelenéről és kilátásairól kiskunfélegyházi Fekete Benővel beszélgettünk, aki a juhtartást cserélte le a jobb kilátásokkal kecsegtető húsmarhatartásra.

Az állattenyésztési ágazat meglehetősen hektikus évet zárt, ugyanakkor a húsmarhatartás az elmúlt években komoly felfutáson ment keresztül. Mit gondol erről, és hogy került kapcsolatba szarvasmarha-hizlalással?

Még édesapám hozta létre a családi gazdaságot, amely kezdetben kizárólag juhtartással foglalkozott. A 2000-es években már látta, hogy a juhtartás hanyatlóban van, így ekkor kezdtünk el húsmarhatartással foglalkozni. Ahogy a marhaállomány nőtt, a juhállomány úgy csökkent, mára már a szarvasmarha-ágazat a fő profil.

Milyen genetikával, technológiával dolgoznak?

Extenzív szarvasmarhatartást végzünk, az állatok márciustól decemberig folyamatosan legelőkertekben élnek. A téli időszakban pedig a teljesen gépesített állattartó telepeinken tartjuk őket. Anyatehén-állományunkat Limousine-típusú tehenek alkotják, mindazonáltal 2015 óta törzstenyészettel rendelkezünk Limousine és Blonde d'Aquitaine fajtákból törzsbika-előállítás céljából. Az anyaállatok genetikájában mindemellett megtalálhatók a magyar tarka áldásos anyai vonalának tulajdonságai is.

Forrás: Takarékbank

Szarvasmarha-hizlalás, de különösen a marhahúsfogyasztás tekintetében hogyan jellemezné a hazai piacot?

A gazdaságom konkrétan hízlalással nem foglalkozik. Növendékkorban 100 százalékban külföldi érdekeltségű gazdaságokba továbbtartásra értékesítjük az állatokat. A hazai marhahúspiacon sajnálatos módon még mindig bevett szokás, hogy a húsipart, a fogyasztók és a hazai gasztronómia igényét nagyrészt még mindig a kiöregedett, selejt tejelő tehenek húsából elégítik ki, ezért sokszor a jó minőségű szarvasmarha húsával nem is tudnak a fogyasztók mit kezdeni. Tisztelet a kivételnek, mert jó kezdeményezések azért mindenhol akadnak. A kitörést ebből az áldatlan állapotból az jelenthetné, ha szélesebb körben lennék képesek a marhahúsfogyasztás kultúráját meghonosítani. Értem ez alatt, hogy otthon is nagy biztonsággal mernének az emberek a jó minőségű, nemes marhahúst feldolgozni és fogyasztani.

Milyen csatornákon történik az értékesítés, lát-e ebben fejlődési potenciált, gondolt-e arra, hogy belevág a feldolgozásba is?

Korábbi kereskedőcégeim kapcsolati tőkéje révén közvetlenül értékesítek hizlaló gazdákhoz, Horvátországba, Boszniába, Törökországba, Szerbiába. Mindemellett egy termelői csoportnak is igazgatósági tagja vagyok, így közösen föllépve a piacon nagyobb erőt tudunk képviselni, és jobb felvásárlási áron is tudunk értékesíteni, kevésbé vagyunk kitéve a felvásárlók szeszélyeinek. A kérdés pont betalált, ugyanis már tart a vágóhidunk felépítése, amelyet olasz technológiára alapozunk.

A koronavírus-járvány kezelésére hozott intézkedések mennyire érintik az önök tevékenységét?

Szerencsésnek mondhatom magunkat, mert a koronavírus-járvány nem érintett minket, de tény, hogy a szállítmányozások logisztikájára jobban oda kell figyelni.

Mennyiben segíti, illetve ösztönzi üzleti tevékenységüket a finanszírozó bank szerepvállalása? Hogy vélekednek az üzem kilátásairól?

Azt gondolom, hogy erős és megbízható banki háttér nélkül a dinamikus fejlődés egy cég életében ma Magyarországon elérhetetlen. Mindemellett egy banki kapcsolat biztonságérzetet és szakmai támogatást is ad, ami pedig a tervezés során elengedhetetlen. Mivel kis túlzással folyamatosan pályázunk újabb és újabb beruházásokra, fejlesztésekre, a már említett vágóhidat is a Takarékbank segítségével építjük meg idén.

Az eredeti interjú a Takarékbank Agrárláz 2021 című kiadványában jelent meg.

NEKED AJÁNLJUK
CÍMLAPRÓL AJÁNLJUK
FIZETETT TARTALOM
KONFERENCIA
AgroFuture 2024
Fenntarthatóság és innováció az agráriumban - AGROBÉRLETTEL 50% kedvezménnyel!
AgroFood 2024
Élelmiszeripari körkép - AGROBÉRLETTEL 50% kedvezménnyel!
EZT OLVASTAD MÁR?