Nagy István és Áder János is ott lesz az idei Agrárszektor konferencián!
Az idén először 3 napos konferencián előad többek között Bige László, Gyuricza Csaba, Éder Tamás, Feldman Zsolt, Jakab István, Harsányi Zsolt, Makai Szabolcs, Szabó Levente, Kulik Zoltán, Hollósi Dávid és még sokan mások...
Ne maradjon le az év egyik legjelentősebb agrárszakmai eseményéről!
A rendszerváltást követő években, valamint a piacgazdaság kialakulásával nem maradt érintetlen a hazai feldolgozóiparban az élelmiszeripar, valamint a húsfeldolgozói ágazat sem. A korábbi termelői szövetkezetek megszűntek, a privatizáció révén pedig egyre több nem állami szereplő jelent meg az addig központilag irányított szektorban - olvasható az Oeconomus Gazdaságkutató Alapítvány elemzésében. Ez egyben azt is jelentette, hogy sok üzem bezárásra, felszámolásra került, valamint megnőtt a külföldi érdekeltség is a hazai húsiparban. Az 1990-es évektől elkezdett megváltozni a hazai vágóállat-termelés is, egyes fajták jelentősége lecsökkent, másoké nőtt.
Mint írták, a szarvasmarha egyre inkább visszaszorult a korábbi értékekhez képest, a baromfi pedig folyamatosan nagyobb értéket kezdett kitenni a teljes vágóállat-termelésen belül. Ennek hátterében a hazai szarvasmarha állomány csökkenése állt: 2000 és 2011 között 805,3 ezerről 697,4 ezer főre csökkent a magyar állomány mérete. Ezzel szemben a baromfi termelés erőteljes növekedésnek indult: 1990-2020 között 283 788 tonnával bővült a baromfifélék vágóállat-termelése. Az élőállat felvásárlási árakban továbbra is a vágómarha kerül a legtöbbe, 2022-ben 657 forintot fizettek kilójáért.
Sokat változott az egyes húsfajták fogyasztása is a lakosság körében. 1970-2000 között a leggyakrabban sertéshús került az asztalokra, viszont az ezredfordulótól inkább a baromfi mellett döntöttek a legtöbben. A változásért főként a megváltozott fogyasztói átlagárak felelősek, míg a sertés- és marhahús ára fokozatos emelkedést mutat, addig a baromfi fogyasztói átlagára még mindig kedvezőbb a többi fajtához képest. Emellett, az étkezési szokások megváltozása is befolyásoló hatású, egyre többen döntenek a vöröshúsok elhagyása mellett, térnek át inkább a fehérhúsú állatok fogyasztására. Korábban, főként 2005-ig a sertéskaraj foglalt el jelentősebb értéket a fogyasztói árakban, ezt követően azonban a marhahús ára emelkedett felül, és ma is tartja ezt a tendenciát. 2022-ben a marhahús átlagára több mint 1,5-szerese volt a népszerű sertéskarajénak - írták a szakértők.
A húsfélék és a különböző húsfeldolgozóipari termékek jelentős mértékben képviseltetik magukat a magyar kivitelben is. A teljes termelés nagyjából 60%-át hasznosítják itthon, a fennmaradó 40%-ot pedig a külföldi piacokon értékesítik. 2020-ban főként baromfi és sertéshús került a magyar exportszerkezetbe, amelyeket nagyrészt az Európai Unió országaiba, a Közel-Keletre (baromfit) és egyes ázsiai országokba szállítottak (Japán, Hongkong). Magyarország sertéshús-exportban jelentős mennyiségű árut szállít az USA-ba, a teljes sertéshús kivitel 11,4%-a oda érkezik, míg a marhahús-export célországai kizárólag európai államok.
A hazai FDI áramlás a feldolgozóiparon belül az élelmiszeriparban is jelentős értéket képvisel. A legtöbb külföldi befektető ugyan az autógyártás és járműösszeszerelés vagy elektronikai szektorban összpontosul, az elmúlt években azonban stabilan magas az élelmiszeriparba áramló FDI is. 2020-ban 2 089,5 millió euró értékben került külföldi tőke az ágazatba, amelyen belül a húsipar is képviselteti magát.
Magyarország európai uniós csatlakozását követően a hazai termelők egy feszes versenyhelyzetben találták magukat, sokan nem tudtak alkalmazkodni a megváltozott piaci körülményekhez. Az átalakuló szektorban további nehézséget jelent a fogyasztók egyre árérzékenyebb magatartása, amely az elmúlt évek során tovább fokozódott. Ez azonban a hazai húsipar jövőjére is befolyással lehet, hiszen a keresletcsökkenés következtében az ágazat fejlődése is megtorpanhat, stagnálhat. Az elmúlt években a kormányzat is felismerte az élelmiszer- és ezen belül a húsipar előtt tornyosuló akadályokat, különböző programok révén igyekszik hatni a kérdés megoldására.
Annak érdekében, hogy a hazai hústermelés és húsipar továbbra is működő és versenyképes ágazat maradhasson, fontos a hazai keresletben a magyar termékek irányába történő fogyasztói orientáció, valamint a technológiai fejlesztés. A különböző készítmények és termékek minősége jó, magas színvonalat képvisel az európai termékpiacon is. Az Oeconomus Gazdaságkutató Alapítvány szakemberei szerint tehát, aki teheti, az válassza a hazai terméket, hiszen ezzel a magyar ipar egyik fontos szegmensét is támogatja.