Nagy István és Áder János is ott lesz az idei Agrárszektor konferencián!
Az idén először 3 napos konferencián előad többek között Bige László, Gyuricza Csaba, Éder Tamás, Feldman Zsolt, Jakab István, Harsányi Zsolt, Makai Szabolcs, Szabó Levente, Kulik Zoltán, Hollósi Dávid és még sokan mások...
Ne maradjon le az év egyik legjelentősebb agrárszakmai eseményéről!
Az elmúlt évek folyamatai a gazdaság egészére, így az élelmiszergyártókra és a kereskedelemre is jelentős hatást gyakoroltak. Hogyan élte meg ezt az időszakot a Borsodi? Mennyire érintette az általános élelmiszeripari fogyasztáscsökkenés a termékeik iránti keresletet?
A koronavírus járvány kitörése óta eltelt időszakban a Borsodi Sörgyár és a teljes söripar gyorsan változó, korábban nem tapasztalt kihívásokkal találkozott. A vendéglátóhelyek ismételt korlátozása, hónapokra történő leállása, az alapanyag beszerzési-láncok átalakulása, az energia, alapanyag és nyersanyag árak drasztikusan emelkedése jelentős hatást gyakoroltak a működésünkre.
A Magyar Sörgyártók Szövetségének adatai rámutatnak, hogy az előző évvel összehasonlítva tavaly 10 százalékkal csökkent a hazai sörfogyasztás, hasonló trendet mutattak a Borsodi Sörgyár eredményei is.
Ennek megfelelően célunk a vállalat stabilitásának megőrzése mellett a technológia-műszaki hátterünk, energiahatékonyságunk, belső folyamataink és termékeink folyamatos, fenntartható fejlesztése volt. Erre alapozva a tavalyi évben elindítottuk a sörgyár következő, többéves fejlesztési programját.
Az utóbbi másfél év legfontosabb gazdasági trendje az infláció meglódulása volt. Ezt a nyomást mennyire tudták kezelni? Milyen mértékű költség- valamint átadásiár-emelkedést tapasztaltak, illetve érvényesítettek 2022 óta?
A költségek emelkedése, alakulása az iparág valamennyi szereplőjét, így a Borsodi Sörgyárat is kihívások elé állította, hiszen a versenyképességünk fenntartása mellett elsődleges célunk volt termékeink minőségének megőrzése. Ennek érdekében folyamatosan dolgozunk az ellátási láncunk, gyártási folyamataink fejlesztésén. Ezen a területen különösen komoly segítséget jelent, hogy mögöttünk áll anyavállalatunk, a Molson Coors teljes nemzetközi háttere. A termékeink árazását, a fogyasztók és partnerek igényeinek figyelembevételével, a mindenkori gazdasági és piaci körülményeknek megfelelően alakítja ki a Borsodi Sörgyár.
Mennyiben jelent könnyebbséget a költségszerkezetben a gabonaárak tavalyi esése? Mekkora hányadot tesz ki a sör árában az árpa ára?
A Borsodinál mindent megteszünk annak érdekében, hogy a gyártást és működést a minőség megőrzése mellett a lehető leghatékonyabbá tegyük, ezért minden olyan változást, ami ebben támogat minket, örömmel fogadunk.
Ugyanakkor a termékeink árát számos tényező befolyásolja, ezekből a termeléshez kapcsolódó költségek, mint például az alapanyagok vagy az energia ára csak egy tétel a sok közül.
Milyen konstrukcióban és honnan szerzi be az alapanyagot a Borsodi? Mekkora a termeltetés és a szabadpiaci beszerzés aránya a cégnél?
Kiemelt figyelmet fordítunk az alapanyagaink állandó jó minőségére. Arra törekszünk, hogy hosszú távú kapcsolatokat alakítsunk ki a beszállító partnereinkkel. Ez kiemelten fontos a sörfőzés során felhasznált alapanyagok beszállítói esetében, annak érdekében, hogy zökkenőmentes legyen az elvárt minőségi szinten történő gyártás. Emellett szigorú feltételeket határoztunk meg valamennyi alapanyagunk tekintetében, és ezeket a beszállítókkal közösen, éves rendszerességgel egyeztetjük.
2023-ban a hazai, vagyis magyarországi székhellyel, illetve fiókteleppel rendelkező beszállítók aránya 85 százalék volt. A belföldi beszállítóink közel 29 százaléka pedig közvetlenül Borsod-Abaúj-Zemplén vármegyében található.
Hogyan érinti a vállalatot az a nemzetközi szinten is megfigyelhető trend, hogy a fiatalok kevesebb alkoholt fogyasztanak, mint korábban, és más kategóriákat, tömény italokat, koktélokat részesítenek előnyben? Érezhető ez a trend Magyarországon is?
Azt tapasztaljuk, hogy a fogyasztók igénye folyamatosan változik, célunk éppen ezért az, hogy széles és változatos, ráadásul folyamatosan fejlesztett portfólióval a fogyasztók lehető legszélesebb körét tudjuk megszólítani.
Az utóbbi időben, ahogyan azt a Sörszövetség és saját adataink is alátámasztják, a fogyasztók egyre tudatosabbak, egyre fontosabb szempont a kalóriatartalom, a változatosság, valamint a minőségi és természetes alapanyagok. Ezzel összefüggésben megnövekedett az igény a prémium sörök, valamint az alkoholmentes, csökkentett alkoholtartalmú sörök iránt.
A termékfejlesztés, az új ízek jelentik a fiatalokhoz a kulcsot, vagy inkább a marketing, a fokozottabb fesztiváljelenlét?
Amellett, hogy partnereink és fogyasztóink számára is folyamatosan kiemelkedő színvonalon kívánunk szolgáltatni, és kiváló minőségű, finom söröket biztosítunk, a márkáinkat is folyamatosan ápolni, építeni kell. A Borsodi marketingtevékenységét illetően az elmúlt év elsősorban az 50 éves évfordulónk ünnepléséről szólt, de ezen túlmenően is bővelkedett az újdonságokban. A teljesség igénye nélkül, tavaly vezettük be egy ismert márkánk alacsony kalóriatartamú, alkoholmentes változatát, valamint megújítottuk egy termékcsaládunk csomagolását.
A Száraz November alkalmából időszakosan elhoztuk a hazai piacra egy másik márkánk alkoholmentes változatát is.
Februárban a Molson Coors közép- és kelet-európai régiójában elsőként bevezettünk egy új márkát a magyar piacra, és büszkék vagyunk arra is, hogy a Borsodi lett a Magyar Labdarúgó Válogatott hivatalos söre.
A sörértékesítés erősen kitett a turizmusnak és a fesztiváloknak - teljesen talpra állt már ez a szegmens a Covid óta?
A koronavírus járvány hatására az értékesítés a kiskereskedelem és kereskedelmi láncok irányába tolódott el. Igaz, hogy az újranyitást követően tavaly a Horeca-szektor is feléledt, azonban korai lenne azt állítanunk, hogy a vendéglátás teljesen talpra állt. Most egy újrarendeződést látunk és bár bízunk abban, hogy a vendéglátó szektor ismét el fogja érni a járvány előtti szintet, biztosan ezt még nem állíthatjuk.
Milyen tapasztalatokat szűrtek le az AB-Inbev tulajdonból Molson Coors tulajdonba való átkerülés kapcsán? Mindkét cég tőkeerős, innovatív, jó kereskedelmi kapcsolatokkal - hozott-e előnyt a Molson Coors a Borsodi életében?
Mindenképpen előnyös, ha egy nemzetközi FMCG csoporthoz tartozik a vállalat. 2012 óta vagyunk a Molson Coors Beverage Company tagja és a cégcsoportnak köszönhetően számos nemzetközileg is elismert márkát tudtunk bevezetni és forgalmazni a hazai piacon. Ennek köszönhetően mára kijelenthetjük, hogy a világ 10 legértékesebb sörmárkája közül hármat mi forgalmazunk Magyarországon.
Milyen tervei vannak a vállalatnak a közeljövőre nézve? Terveznek beruházásokat, komolyabb termékfejlesztéseket, egyéb, jelentősebb lépéseket a következő években?
Az eljövendő évek fejlesztéseinek fókuszában a fenntarthatósági törekvéseink megvalósítása áll. A nagyságrend szemléltetésére a következő három évre tervezett beruházásaink értéke mintegy 22 millió euró.
Ezeknek a fejlesztéseknek a célja, összhangban a Molson Coors ESG célkitűzéseivel, elsősorban a bőcsi üzem fenntartható működésének támogatása lesz a gyár technológiai és infrastrukturális fejlesztése mellett.
Az első, 2023-ban megkezdett fejlesztés keretén belül a Borsodi Sörgyár területén napelemes kiserőművet létesítettünk, ami a közeljövőben meg is kezdi a működését. A tervek szerint 2024 második negyedévétől 1292 darab 460 W-os napelem dolgozik majd 15 fokos dőlésű, kelet-nyugati tájolású tartókon, ezáltal egyenletesebbé téve a napi termelést.
Idén és jövőre további napelemrendszer-bővítés következhet. A gyár fogyasztási sajátosságai alapján az együttes rendszer kihasználtsága várhatóan 88 százalék lesz. Ez az éves nappali fogyasztás 43 százalékát fogja fedezni.
Emellett ebben az időszakban további célok között szerepel, hogy a fejlesztésekkel csökkentsük a fajlagos vízfelhasználást, ennek érdekében folyamatosan optimalizáljuk a vízfelhasználással járó folyamatainkat.