Nagy István és Áder János is ott lesz az idei Agrárszektor konferencián!
Az idén először 3 napos konferencián előad többek között Bige László, Gyuricza Csaba, Éder Tamás, Feldman Zsolt, Jakab István, Harsányi Zsolt, Makai Szabolcs, Szabó Levente, Kulik Zoltán, Hollósi Dávid és még sokan mások...
Ne maradjon le az év egyik legjelentősebb agrárszakmai eseményéről!
A tél beálltával a mezőgazdasági gépek a háttérbe szorulnak, mivel ebben az időszakban nemigen kell olyan tevékenységet folytatnunk, melyek indokolnák használatukat. Bár ebben az évben sajnos ez nem volt igaz minden esetben, hiszen a talaj nedvességtartalma megakadályozta a munkálatok megszokott lejártát, és volt, aki még decemberben is kénytelen volt a gépeivel dolgozni, hogy a föld művelésével szükséges eljárásokat legalább megközelítően elvégezze. Mások azonban szerencsésebbek voltak, és még a komolyabb fagyok előtt téli álomba küldhették gépeiket.
Első lépés a tisztítás
Nem mindegy azonban, hogy milyen állapotukban veszünk búcsút tőlük több hideg hónapon keresztül. Különösen igaz ez a betakarító gépekre, hiszen optimális esetben a kombájnt egy, maximum két hónapig használjuk az adott évben.
Steinhauser Gábor, az Axiál Kft. szervizmérnöke lapunknak elmondta, hogy a téli felkészítés első és nagyon fontos lépése az alapos tisztítás. Ilyenkor érdemes eltávolítani előzőleg a lehető legtöbb burkolatot, így könnyítve, illetve alaposabbá téve a tisztítást. Ezt követően levegős tisztítással takarítsuk le alaposan a szennyeződést. Nagyobb sár, illetve kosz esetén alkalmazhatunk vizet is, de a motornál, továbbá az elektronika környékén legyünk nagyon óvatosak, így kerülve el a bemosás veszélyeit.
A vegyszer alkalmazása bizonyos esetekben ajánlott, de általában a nagynyomású levegő, illetve melegvizes megoldás elegendő.Ám vannak olyan területek a szerkezeteken belül, ahol kénytelenek vagyunk vegyszert alkalmazni, hiszen zsíros, olajos foltokat máshogy nincs esélyünk eltávolítani.
Az első lépés második fázisaként fontos, hogy ellenőrizzük az olajszinteket, és szükség esetén pótoljuk a hiányt. A zsírzó és olajzó felületeket gondosan kenjük át, majd annak érdekében, hogy megfelelően eloszlassuk a kenőanyagot a felületeken, alapjárati fordulatszámon járassuk kicsit a gépet.
Élettartam növelés
Miután a masinánk már megfelelően tiszta, fontos úgy tárolnunk azt, hogy a problémásabb alkatrészek élettartamát a lehető legjobban elnyújtsuk. A szakértő elmondta, hogy ennek első lépéseként, ha lehetséges, távolítsuk el a gépről a láncokat, majd tisztítás és szárazra törlés után felmelegített zsírba mártva készítsük elő a téli tárolásra azokat. Amennyiben nincs lehetőségünk erre, akkor a helyükön zsírozzuk be jó alaposan mindet, így tudjuk őket a legmegfelelőbben konzerválni.
Ha a láncokkal végeztünk, semmiképp sem szabad elfelejtenünk az ékszíjakat, mindenképpen lazítsunk a szíjfeszítőkön, ezzel jóval tovább marad használható az alkatrész.
Fontos, hogy minden alkatrész tárolása esetén olyan helyet válasszunk erre a célra, ahol van egy minimális légmozgás, szellőzés, hiszen ha a pára lecsapódik rájuk, korrózió következhet be.
Ha ezekkel az alkatrészekkel készen vagyunk, nézzük meg, hogy vannak-e olyan felületek, ahonnan lekopott a festék. Ha igen, akkor ezeket a területeket legcélszerűbb festékkel javítani, vagy lekenni zsírral, mivel ezek a felületek könnyen rozsdásodhatnak.
Hol érdemes tárolni?
Miután ezekkel a műveletekkel megvagyunk, ellenőrizzük a fagyálló folyadék minőségét és mennyiségét. Ha szükséges, töltsük újra, ha pedig már a csereperiódusát elérte, cseréljük azt le. Normál esetben 2 évente új folyadékot kell tennünk a régi helyére, mivel ezeknek a szavatossága nagyjából eddig tart, hosszú csereperiódusú folyadék esetében azonban akár 3-5 évig is húzódhat a szavatossága.
Ha ezekkel készen vagyunk, helyezzük a gépet a hangárba, amennyiben rendelkezünk olyannal, ha nincs, akkor a szabad ég alatt hagyjuk. A szakértő külön kiemelte, hogy a gépeket fóliával letakarni semmiképpen nem érdemes, mert az alatt befülledhetnek.
Ha a gép a kijelölt téli nyughelyén van, mindenképpen érdemes úgy felbakolnunk, hogy a kerekei ne érjenek a talajra, mert ha ezt nem tesszük meg, a sok hónapos állás miatt maradandóan deformálódhatnak az abroncsok.
Az utolsó lépés
Legvégül, miután már minden ápolási, karbantartási munkát elvégeztünk, áramtalanítanunk kell a munkagépet. Vegyük ki az akkumulátort, és ne egymásra pakolva tároljuk azokat. Mivel ezek az alkatrészek önkisülés miatt folyamatosan veszítenek a töltöttségükből, érdemes néha áram alá helyezni őket, így elkerülhetjük el a lemerülésüket.
Steinhauser Gábor elmondta, hogy ha ezeket a műveleteket elvégezzük a tél előtt, akkor komoly anyagi megtakarítást érünk el, ami mellé párosul még az is, hogy munkagépünk sokkal tovább lesz alkalmas a mezőgazdasági munkálatokra, meghálálva ezzel fáradozásainkat.