Nagy István és Áder János is ott lesz az idei Agrárszektor konferencián!
Az idén először 3 napos konferencián előad többek között Bige László, Gyuricza Csaba, Éder Tamás, Feldman Zsolt, Jakab István, Harsányi Zsolt, Makai Szabolcs, Szabó Levente, Kulik Zoltán, Hollósi Dávid és még sokan mások...
Ne maradjon le az év egyik legjelentősebb agrárszakmai eseményéről!
A Délnyugat-Ontarioban működő, gabonaszállító gépekkel és egyéb mezőgazdasági szolgáltatásokkal foglalkozó Haggerty Creek Ltd. még idén májusban tett szert egy DOT Power Platform rendszerre, és egy hozzá tartozó műtrágyaszóró egységre. A vállalkozás azt tervezi, hogy a rendszert egyszerre fogják használni műtrágya-kijuttatásra és kukoricavetésre. Emellett a cég műszaki vezetője, Chuck Baresich azt is elmondta, hogy a Haggerty Creek Ltd. végső célja az, hogy felkeltsék a kanadai gazdák érdeklődését a sokat dicsért magajáró jármű iránt, olvasható a Future Faming oldalán.
A gépet a cég május 12-én szerelte össze, a rendszer másnap már közel 61 hektáron juttatott ki műtrágyát a földekre. Néhány trükkös módosításra még szükség lesz, de a gép kezelői elmondták, hogy nagyon elégedettek annak eddigi teljesítményével. De mi is ez a DOT Power Platform? A rendszer voltaképp egy magajáró, dízelmeghajtású egység, amely számos mezei munkára alkalmassá tehető, mind például szemcsés és folyékony műtrágya kijuttatására, permetezésre és vetésre. A rendszer felcserélhető, feladatspecifikus részekből áll, amelyeket mind úgy terveztek, hogy könnyedén illeszkedjenek az U-alakú központi egységhez. A rendszer GPS segítségével képes arra, hogy feltérképezze a kijelölt műveleti terület határait és azokat a területeket, amelyeket el kell kerülnie. Miután ez megtörtént, a kezelő által jóváhagyott útvonaltervet feltölti a jármű szoftverébe, amely után megkezdődhet a tényleges önálló terepi munkavégzés.
A Haggerty Creek Ltd. műszaki vezetője elmondta, hogy a gépet némileg át kellett alakítani, hogy kanadai földön is képes legyen a hatékony munkavégzésre. A DOT Power Platform rendszert ugyanis az észak-amerikai prérikre tervezték, és a jármű sebességét, fordulási sugarát és még számos apró tényezőt is ennek megfelelően kalibráltak. Ezek a beépített beállítások pedig a kanadai gazdaságok kisebb, jobban bekerített parcelláin pedig akár komoly problémákat is jelenthettek volna. Chuck Baresich rámutatott, hogy a géppel magával nem volt gond, csak épp a szoftvert kellett kicsit átalakítani, hogy - egyebek mellett - engedélyezze az élesebb fordulókat is.
- mondta Chuck Baresich.
A vállalkozás a DOT platform új terepre való adaptálásában segítséget kapott a rendszer gyártóitól is. Így, ha valami probléma merült fel, mint a már említett fordulási sugarak kapcsán, a Haggerty Creek Ltd. szakemberei és a gyártók közösen láttak neki a rendszer optimalizálásának, hogy az képes legyen bejutni a táblákra, és azok határain belül biztonságosan manőverezni. Chuck Baresich szerint előfordulhatnak még apróbb problémák a módosításokkal, de semmi olyasmi, ami lelassítaná vagy akadályozná a munkavégzést.
Mielőtt a DOT platform munkába állna a földeken, a Haggerty Creek emberei előre feltérképezik azt egy quaddal, és jelölik azokat a területeket, amelyeket a rendszernek nem kell bejárnia, így például a nedvesebb vagy mocsarasabb részeket. Ezeknek a területeknek a paraméterei bekerülnek az útvonaltervbe, amelyen a platform az érzékelő rendszerét használva már képes önállóan is működni.
Bár a rendszer képes a teljesen önálló munkavégzésre, a Haggerty Creek Ltd. szakemberei egyelőre még nem akarják magára hagyni a gépet a földeken. Chuck Baresich elmondta, hogy amíg a programozás módosítgatása és a beállításokkal való kísérletezgetés zajlik, addig a kezelők is mindig a gép közelében maradtak, hogy ha valami probléma adódna, azonnal közbe tudjanak lépni. Emellett meg tudják figyelni a gépet munka közben, ami további ötleteket adhat nekik, milyen változtatásokat kell még végrehajtani a rendszeren.
- mondta Chuck Baresich.
A szoftveres óvintézkedések mellett a DOT platform egy fizikai “kikapcsológombbal" is rendelkezik. Ez olyan kábelekből áll, amelyek a gép sarkainál található karokhoz csatlakoznak. Ha a gép bármi olyan akadályba ütközik, ami eléri a kábelt, a rendszer kinyitja a karokat, és azonnal leállítja magát. A Haggerty Creek Ltd. műszaki vezetője beszélt arról is, hogy a DOT platform használatában az a legjobb, hogy miközben a gép dolgozik, a gazda szemmel tudja tartani, de közben más feladatokat is el tud végezni.
Ahogy minden más földmunkagép, a DOT Power Platform sem olcsó. A központi egység körülbelül 300 ezer dollárba (92 millió forintba) kerül és minden moduláris eszközért további 150-200 ezer dollárt (46-61 millió forintot) kell kifizetni. Ehhez jön még az is, hogy a rendszerrel kapcsolatos problémákat meg kell oldani, hogy sikeresen értékesíthetővé váljon a kanadai piacokon.
(Címlapkép forrása: Matt McIntosh)