Így kell jól autóparkot fejleszteni: nem mindig az ár a legfontosabb

agrarszektor.hu
Az idei Agrárszektor Konferencián több előadás is foglalkozott azokkal az eredményes gazdaságfejlesztési projektekkel, előremutató megoldásokkal, amelyek példaként szolgálhatnak az ágazat más szereplői számára is. Szó esett a hitelbiztosítások fontosságáról, az 5G és az IoT jelentette előnyökről az állattenyésztésben, hatékony munkaszervezésről és az okoseszközök okos felhasználásáról, az on-farm hálózatról és a tudatos gépjárműpark-fejlesztésről.

Nagy István és Áder János is ott lesz az idei Agrárszektor konferencián!

Az idén először 3 napos konferencián előad többek között Bige László, Gyuricza Csaba, Éder Tamás, Feldman Zsolt, Jakab István, Harsányi Zsolt, Makai Szabolcs, Szabó Levente, Kulik Zoltán, Hollósi Dávid és még sokan mások...

Ne maradjon le az év egyik legjelentősebb agrárszakmai eseményéről!

A tudatos gépjárműpark-fejlesztés titkait Csőre Tamás, az EuroFleet Gépjármű Flottakezelő Zrt. stratégiai igazgatója osztotta meg a hallgatósággal a Portfolio Agrárszektor 2019 konferencián. Előadása elején elmondta, hogy ha gépjárművet vásárolunk, mindig számításba kell vennünk, hogy mennyit is költünk a járműre annak teljes életútja során. Ez a teljes életút költség (TCO - Total Cost Ownership) három fő elemből áll: finanszírozásból, üzemeltetésből és az üzemanyagköltégekből. A finanszírozás az autó beszerzési árából, az időarányos értékvesztési résből és a maradványértékből áll.

Nem azt kell nézni, hogy mennyibe kerül egy autó, hanem azt, hogy mennyit veszít adott idő alatt az árából. Mennyiért lehet megvenni, mennyi az értékvesztése, és ez a kettő adja ki a használati értéket

 - mondta Csőre Tamás.

A TCO második eleme az üzemeltetés. Ide tartoznak az adók, az illetékek, a biztosítások és a teljeskörű szervizelés. A harmadik elem pedig az üzemanyag és a jármű használatának jellege. Minden gépjárműtulajdonosnak az a célja, hogy a TCO-t minimalizálja, amit úgy tud elérni, hogy megnézi, hogy a három összköltség minimalizálásának eredője hol a legkisebb. Két további kulcskérdés van, amivel minden gépjármű-tulajdonosnak foglalkoznia kell: az egyik a maradványérték, a másik pedig az üzemanyag, vagyis meg tudjuk-e mondani előre, hogy 3-4-5 év múlva mit fog érni az az autó, amit veszünk magunknak.

Csőre Tamás elmondta, hogy az autóiparban jelenleg több forradalom is zajlik, egymással párhuzamosan. Az első a meghajtás forradalma, ami a benzines meghajtástól a dízelesen át a hibriden keresztül az elektromosig tartott, bár az EuroFleet Zrt. stratégiai igazgatója szerint itt még nem ért véget a történet, lesz az elektromos hajtás utáni még újabb, még jobb hajtás is.

Csőre Tamás

A második forradalom a környezeti-társadalmi hatások mentén bontakozott ki, ennek köszönhetően foglalkozik azzal az autóipar, hogy csökkentse a karbonlábnyomát. Ezzel kapcsolatban elmondta, hogy mindig érdemes a teljes képet nézni, vagyis ne csak azt vegyük számításba, hogy az adott gépjármű mennyi szén-dioxidot bocsát ki futás közben, hanem azt is, hogy a teljes életciklusuk alatt, az előállítástól kezdve mekkora kibocsátással rendelkeznek. Ehhez három, különböző hajtással rendelkező gépjárművet hasonlított össze: egy dízeles Mercedes 220d-t, ami kilométerenként 141 gramm CO2-t bocsát a légkörbe, egy LNG-üzemű Mercedes C osztályú gépjárművet, ami kilométerenként megközelítőleg 100 gramm CO2-t termel, és egy Tesla Model 3-at, ami a megdöbbentő kilométerenkénti 151-181 grammnyi CO2-s kibocsátással rendelkezik. Már ha az előállítást és a töltést is idevesszük, hiszen a Teslát meghajtó elektromos energiát is meg kell termelni valahogyan.

Az autóipar harmadik forradalma pedig az önvezető autók és technológiák mentén zajlik. Az utóbbi húsz évben eljutottunk oda, hogy fokozatosan felszabadultunk a vezetés során. Az automata sebességtartó rendszerek először a vezető lábát szabadították fel a pedálokra való folyamatos odafigyelés alól. Az automata kormányzás a vezető kezét is felszabadította, majd a sorban következő lépések a szemet és az agyat is felmentették az útra, vezetésre való odafigyelés alól. Ezen folyamat utolsó lépése az lesz, amikor az embernek már csak akkor kell vezetnie, ha kifejezetten vezetni akar.

És hogy mi lehet a megoldás ezekre a forradalmakra? Csőre Tamás Dieter Zetsche, a Mercedes-Benz korábbi elnökének szavait idézte, aki egyszer kijelentette, hogy "A Mercedes-Benz többé nem autógyártó, hanem mobilitást szolgáló vállalat." Vagyis a tulajdon helyett a használatalapú gondolkodást, a vásárlás helyett az előfizetői gondolkodást kell gyakorolni, és ha valamit nem tudunk, valamihez nem értünk, akkor forduljunk bátran szakértőhöz.

Csőre Tamás az előadása végén néhány praktikus tanáccsal is szolgált a hallgatóságnak, hogy mit tartsanak szem előtt, ha flottafejlesztésben gondolkodnak.

Figyeljünk, ne döntsünk azonnal. Digitalizációban ott kell lenni az élmezőnyben, de azt, hogy mikor mit veszünk, azt át kell gondolni. Ne ugorjunk bele semmibe. Vegyünk benzinest, ha eddig is azzal jártunk és keveset mentünk vele. Vegyünk dízelt, ha sokat megyünk. Elektromost akkor vegyünk, ha rövid távokat tervezünk, amihez elég a kocsik hatótávolsága. Gondolkodjunk előre, és bízzuk magunkat a szakemberre

 - zárta szavait Csőre Tamás, az EuroFleet Zrt. stratégiai igazgatója.

A Portfolio Agrárszektor 2019 konferenciáról eddig megjelent cikkeink:

Fotók: Stiller Ákos

CÍMLAPRÓL AJÁNLJUK
FIZETETT TARTALOM
KONFERENCIA
Agrárszektor Konferencia 2024
Kistermelőknek és fiatal gazdáknak most 50% kedvezménnyel! Decemberben ismét Agrárszektor konferencia!
EZT OLVASTAD MÁR?