Mit isznak a fiatalok? Hódítanak a rozé borok

agrarszektor.hu
Kevesebb fogyasztó több bort vásárol.

Március 19-én jön a tavasz meghatározó agráreseménye: Agrárium 2025

A rendezvény célja, hogy áttekintse mindazokat a fontos támogatási, szabályozási, finanszírozási, piaci és jövedelmezőségi változásokat, illetve kilátásokat, amelyek döntően meghatározzák az agrárgazdasági vállalkozások egész éves eredményes gazdasági/üzleti tevékenységeit.

Kistermelők, őstermelők és fiatal gazdák 50% kedvezménnyel regisztrálhatnak a rendezvényre! 

A fiatalok és a magasabb jövedelműek a rozé borokat, míg az idősebbek a vörös és a fehér fajtákat kedvelik - állapította meg a Gfk Hungária felmérése. A szeszesitalok kiskereskedelmi forgalmában - 25 százalékos részesedéssel - ma már komoly szerepet játszik a bor.

A szeszesitalok kiskereskedelmi forgalmában viszonylag erőteljes szerepet játszik a bor a maga közel 25 százalékos részesedésével. A legnagyobb részesedést a sörök hasítják ki a megvásárolt összes mennyiségből, annak mintegy kétharmadát adva. A pezsgő és az égetett szeszesitalok részesedése a teljes értékesített mennyiségből lényegesen alacsonyabb. Ugyanakkor a magasabb árak eredményeképpen az értékbeli forgalomból már jelentősebb ez utóbbi kategória részesedése.

Magyarországon minden második háztartás vásárol bort valamilyen rendszerességgel, az elmúlt három évet vizsgálva azonban ez az arány csökkenő tendenciát mutat: két évvel ezelőtt még tízből hat háztartás tartozott a borvásárlók közé, azóta viszont közel 10 százalékkal szűkült a vásárlói kör.

Az intenzív fogyasztók kitartanak

Ugyanakkor az értékesített bormennyiség némi növekedést mutat, és ez annak köszönhető, hogy bár kevesebb a vásárló, az intenzívebb fogyasztók továbbra sem mondanak le a borról, sőt az egy háztartásra jutó mennyiség növekedett.

A Gfk Hungária szerint bíztatóan alakult az elmúlt években a vásárlási gyakoriság, amely immáron átlagosan havi szintű. Az egy háztartás által egy évben megvásárolt mennyiségben is növekedés tapasztalható: egy-egy vásárló háztartás az év során átlagosan 32-33 liter bort vesz meg, ami 11 százalékkal magasabb a két évvel ezelőtti adatnál. Szintén emelkedik az úgynevezett kosárméret: egy alkalommal átlagosan körülbelül 3 palack (mintegy 2,6 liter) kerül a kosárba.

A hipermarketekbe mennek a vásárlók

A könnyű beszerezhetőség, illetve az utóbbi időben egyre szélesebb választék miatt a hazai háztartások egyre több bort vásárolnak hipermarketekben - állapította meg a Gfk Hungária. Bár a diszkont csatorna őrzi második helyét a mennyiségi részesedésben, szerepe csökkent a borbeszerzésben. Szintén jelentős a hagyományos csatornák fontossága, elsősorban a borszaküzletekben, illetve a közvetlen termelői beszerzésben.

A borvásárlási szokások alapján kirajzolódnak bizonyos jellemző fogyasztói szegmensek. Így például az utóbbi időben egyre nagyobb népszerűségnek örvendő rozé borok egyértelműen kedveltebbek a fiatalok, illetve a fővárosiak körében - a 40 évnél fiatalabb korosztályban tízből négyen a rozét részesítik előnyben a fehér-, illetve vörösborokkal szemben. Az idősebb korosztályok szíve inkább a száraz fehér-, illetve vörösborok felé húz. Szintén kedveltebb a rozé a magasabb jövedelmű háztartások körében.

CÍMLAPRÓL AJÁNLJUK
FIZETETT TARTALOM
KONFERENCIA
AgroFuture 2025
Fenntarthatósági követelmények az agráriumban.
AgroFood 2025
Élelmiszeripari körkép a hazai agráriumban.
Agrárium 2025
Legyen Ön is EARLY BIRD!
EZT OLVASTAD MÁR?