Nagy István és Áder János is ott lesz az idei Agrárszektor konferencián!
Az idén először 3 napos konferencián előad többek között Bige László, Gyuricza Csaba, Éder Tamás, Feldman Zsolt, Jakab István, Harsányi Zsolt, Makai Szabolcs, Szabó Levente, Kulik Zoltán, Hollósi Dávid és még sokan mások...
Ne maradjon le az év egyik legjelentősebb agrárszakmai eseményéről!
Az alábbi ábrán egy újonnan alapított és sikeresen működő vállalkozás sematikus rajza látható, amely eléri a tartósan nyereséges működést.
A cégvezetés elér az első döntési ponthoz, ami példánkban a volumen növelése. Itt még ugyanazt kell tennie, mint amiben korábban jártasságot szerzett, de nagyobb mennyiségben: például 300 hektár helyett 500 hektárt megművelni, vagy 25 ezer palack bor helyett 40 ezret gyártani. Tömegtermék esetén a változatlan értékesítési stratégia továbbra is eredményes lehet, nem tömegterméket tekintve azonban új értékesítési csatornák bevezetése és bejáratása vagy a márka újra bevezetése lehet szükséges, mellyel összefüggésben magasabb marketingköltség jelentkezik. Eközben a termelési oldalon is alkalmazkodni kell a magasabb volumenhez: új eszközök és az eddiginél több menedzsment kapacitás válhat szükségessé, a forgótőke igény pedig értelemszerűen nő.
A volumennövelésbe kezdő vállalkozások egy része nem birkózik meg a fenti kihívásokkal (D1), nem tudnak az új fedezeti pont (2) fölé kerülni. Innen a szerencsésebb út, ha egy krízis időszakot követően a korábbi alacsonyabb volumenhez és az alacsonyabb, de tartós nyereséghez vissza tudnak térni, míg a rosszabb esetben meg kell szüntetni a vállalkozást.
Az akadályt sikerrel vevő vállalkozás (D2) idővel újabb döntési ponthoz érkezik, amely szintén lehet volumen növelésével kapcsolatos, vagy a vertikum új szintjére való belépés (D3 út), új termék gyártása, új tevékenység indítása (D4 út). Az új vertikumra számos példát láttunk a Vidékfejlesztési Program támogatásával megvalósuló fejlesztések között: az eddigi szőlőtermesztő mostantól bort termel, a szántóföldi termelőnél felmerült a növényi olajgyártó kapacitás kiépítése, a sertés hízlalásban érdekelt vállalkozó vágópontot létesít vagy - nem csak a feldolgozási irányt tekintve - az anyakoca állomány felépítésével a malacellátást vonja "házon belülre". Mind az új vertikumra, mind pedig az új tevékenységre igaz, hogy a volumennövelésnél említett kockázatok fokozottabban érvényesek, mindamellett az értékesítési oldalon új, eddig ismeretlen versenytársakkal szemben kell helyt állni. Elveszhet a fókusz a termelésről, szervezetet kell bővíteni, mely esetben a vezetői képességeket fogják tesztelni az új körülmények.
A sikeres dimenzióváltáshoz két javaslatot tudunk megfogalmazni a vállalkozók részére: egyrészt érdemes előkészíteni egy kellően részletes, megalapozott és pénzügyi levezetést is tartalmazó üzleti tervet, másrészt - mivel szinte kivétel nélkül előkerülő téma a dimenzióváltás során a finanszírozás kérdése - minden esetben javasoljuk a partner hitelintézettel történő előzetes egyeztetést, a lehetőségekről éppúgy, mint biztosítéki-, kamat- és egyéb feltételekről.
Szerző: Kittlinger Csaba, Takarékbank Agrárcentrum