Nagy István és Áder János is ott lesz az idei Agrárszektor konferencián!
Az idén először 3 napos konferencián előad többek között Bige László, Gyuricza Csaba, Éder Tamás, Feldman Zsolt, Jakab István, Harsányi Zsolt, Makai Szabolcs, Szabó Levente, Kulik Zoltán, Hollósi Dávid és még sokan mások...
Ne maradjon le az év egyik legjelentősebb agrárszakmai eseményéről!
Konkrét példák százairól, ezreiről lehetne beszélni, milyen vérlázító döntésekkel utasítja el a gazdák támogatási kérelmeit az MVH - fogalmazott tegnapi kormányinfós tájékoztatóján Lázár János. A miniszter az uniós és a hazai agrár- és vidékfejlesztési támogatások akkreditált kifizető ügynökségeként működő hivatal tevékenységét egy hódmezővásárhelyi lakossági fórumon is éles szavakkal bírálta a napokban, a tegnapi kormányinfós sajtótájékoztatón pedig újabb támadást intézett a szervezet ellen. Szerinte a hivatal társadalmi megítélését jelzi, hogy sok gazda ÁVH-nak nevezi.
Mint ismert, az 1800 főt foglalkoztató MVH is szerepel abban a bürokráciacsökkentő, állami intézmény-megszüntető csomagban, amelyről - Lázár János javaslatára - a közeljövőben dönt a kormány. A csúcshivatal ma olyan önálló jogi személyiséggel rendelkező, országos hatáskörű szervezetként működik, amely a földművelésügyi miniszter irányítása alatt áll. Igaz, 2014-től a vidékfejlesztési támogatások úgynevezett irányító hatósági feladatait a kormány a Földművelésügyi Minisztériumtól (FM) a Miniszterelnökséghez helyezte át, de az MVH - önálló címként - továbbra is az agrártárca költségvetési fejezetében maradt.
Első intézményátszervezési bejelentésekor Lázár János úgy fogalmazott, hogy elképzelései szerint az MVH-nak a megyei kormányhivatalok részévé kellene válnia. Most azonban ezt úgy pontosította, hogy az irányítás rész a Földművelésügyi Minisztériumhoz, a végrehajtási rész pedig a kormányhivatalokhoz kerülne.
Továbbra is folyik az ágazati vita arról, hogy a kifizető ügynökségi tevékenység ilyen mértékű átalakítása igényel-e új uniós akkreditációs folyamatot vagy sem. Mert ha igen, ez fél évtől két évig tarthat, ennek ideje alatt pedig nem lehetne agrár- és vidékfejlesztési támogatásokat kifizetni Magyarországon. Ez tehát azt jelentené, hogy a mai MVH megszüntetésének és átalakításának ideje alatt a gazdák nem juthatnának az őket megillető uniós pénzekhez.
Az, hogy az MVH "bekerül a minisztériumba, nem veszélyeztetné egyetlen euró kifizetését sem" - fogalmazott Lázár János. Szerinte a Miniszterelnökség Brüsszelben tudja kezelni ezt az ügyet, Brüsszel pedig egyébként is rugalmas ilyen kérdésekben. Ilyen mesékről korábban is hallottam, de az MVH átalakításából nem következik, hogy az EU-s pénzek kifizetése sérülne - hangoztatta a miniszter.
Lázár János szerint az MVH kifogásolható működését jelzi, hogy ma csaknem 80 korábbi munkatársával szemben folyik vádemelésig elérő büntetőeljárás, mert nem "a gazdáknak adták, hanem ellopták a földalapú támogatásokat". Ha rajta múlik, tűzzel-vassal "ki lesz irtva" az ilyen ügyfélkezelési gyakorlat - tette hozzá.
Csakhogy a miniszter most olyan büntetőügyeket hozott fel példaként, amelyek még az MVH korábbi vezetése alatti visszaélések miatt indultak. A hivatal irányítása tavaly megújult, és a szervezet éppen a közelmúltban jelentette be, hogy rekordösszegű, 800 milliárd forintos támogatást fizetett ki 2015-ben. Emellett - éppen az újabb visszaélések megelőzésére - az elmúlt évben "tiszta kezek és bevarrt zsebek" mottójú, gazdabarátnak nevezett ügyintézési programot hirdetett.
A Lázár-féle átszervezési elképzelések feszültséget okoznak Fazekas Sándor és Lázár János között, és vélhetően nem javít a helyzeten, hogy a Miniszterelnökség vezetője közvetve Fazekas munkáját is minősíti nyilvános MVH-kritikáival, bár állítása szerinte az átalakításokról minisztertársaival "személyeskedésektől mentes" diskurzusokat folytat. Tény mindenesetre, hogy Fazekas Sándor egy közelmúltbeli nyilatkozatában megjegyzéseket tett arra utalva, hogy Miniszterelnökség késik a kompetenciájába tartozó vidékfejlesztési pályázatok meghirdetésével, miközben az FM-hez tartozó, úgynevezett közvetlen uniós támogatások kiutalása rendben folyik.
A Fazekas-féle "finom" bírálatoknak az adhat alapot, hogy a Miniszterelnökség a felügyelete alatt álló magyar Vidékfejlesztési Programban valóban nem tudta tartani azt a pályáztatási ütemtervet, amelyet számára a kormány 2015-re előírt. Emiatt az eredeti kiírási tervet az idén át kellett ütemezni. Elképzelhető, hogy a Miniszterelnökség a pályázatok befogadásáért felelős MVH-t is okolja azért, hogy a felhívások jelentős részét tavaly nem jelentethette meg. Az MVH felkészülését viszont éppen az hátráltathatta, hogy a Miniszterelnökség lassan készítette elő a pályázatokat, illetve több esetben azoat is módosította, amelyeket végül megjelentetett. A trágyatárolók építésére például a tárca tavaly közzétett egy felhívást, de azt később ötször korrigálta a pályázatbenyújtási időszak tényleges megnyílása előtt.