Nagy István és Áder János is ott lesz az idei Agrárszektor konferencián!
Az idén először 3 napos konferencián előad többek között Bige László, Gyuricza Csaba, Éder Tamás, Feldman Zsolt, Jakab István, Harsányi Zsolt, Makai Szabolcs, Szabó Levente, Kulik Zoltán, Hollósi Dávid és még sokan mások...
Ne maradjon le az év egyik legjelentősebb agrárszakmai eseményéről!
Nem ez volt az elsődleges célja, de 0,1 százalékos ultra magas hőmérsékleten kezelt (UHT), zsírszegény tejével tudta felvenni az árversenyt az olcsón importált UHT-tejekkel a legnagyobb hazai tejfelvásárlónak számító, magyar tulajdonban lévő Alföldi Tej Kft. Eleve csökkenti a 0,1 százalékos termék árát, hogy másképp pozícionálják a korábbi "sportos tejekhez" képest, amelyek szűk fogyasztói rétegnek szóltak és jóval drágábbak voltak hasonlóan alacsony zsírtartalom mellett. Ráadásul az áfacsalások leleplezése miatt az import UHT-tejek sem jelennek meg már annyira olcsón a hazai élelmiszerláncokban.
Az olcsó külföldi UHT-tejekkel egy árkategóriában szerepelteti több élelmiszerlánc is az Alföldi Tej 0,1 százalékos UHT-tejét. Az elmúlt években nemigen volt példa arra, hogy a hazai előállítású UHT-tejek fel tudták volna venni az árversenyt a sokszor irreálisan alacsony árú importtejekkel. A közelmúltban viszont például az Auchan 170 forint körüli literenkénti áron akciózott az Alföldi tej 0,1 százalékos UHT-tejével, és ezzel hasonló árfekvésbe sorolta a legolcsóbb importált UHT-termékekkel, bár ezek 1,5 százalék zsírt tartalmaznak. A többi hazai márkájú UHT-tejet viszont - hasonlóan az eddigi gyakorlathoz - jóval drágábban, 200-350 forintos literenkénti áron forgalmazz az Auchan, illetve a többi élelmiszerlánc is.
MTI-fotó: Máthé Zoltán
Az Alföldi Tej az elmúlt év közepén vezette be a hazai piacra 0,1 százalékos zsírtartalmú UHT-tejét, amely a cég Riska márkájú termékcsaládjának 1,5 százalékos, 2,8 százalékos és 3,5 százalékos UHT-tejeit egészít ki - közölte az agrarszektor.hu-vak Mélykuti Tibor, a társaság ügyvezető igazgatója. Attól, hogy a zsírtartalom alacsonyabb, a 0,1 százalékos UHT-tej még teljes tejnek számít, hiszen egyéb paramétereiben megegyezik a többi UHT-termék összetevőjével, így tartalmazza a fontos aminosavakat, vitaminokat és szénhidrátokat. Mivel azonban a cég a kivont többletzsírból is más termékeket - például vajat és tejfölt - állíthat elő, a 0,1 százalékos Riskát olcsóbban adhatja a kiskereskedelemnek.
A társaság az új termékkel eredetileg nem a külföldi importtal akart versenyezni, hanem a korábbi, úgynevezett "sportos tejek" hagyományait akarta feléleszteni új keretek között. A gyártók ugyanis sokáig e termékkategóriával szűk fogyasztói réteget céloztak meg, akikről a kiskereskedelemmel együtt azt feltételezték, hogy a sportos és egészséges táplálkozás érdekében a "fittes tejekért" hajlandók többet fizetni.
MTI-fotó: Koppán Viktor
Ezért az ilyen alacsony zsírtartalmú tejek drágák voltak, és kis piaci részarányt képviseltek. Most viszont eleve olcsóbb árkategóriát tehet lehetővé, hogy az Alföldi Tej a szintén "sportosnak" titulált, 0,1 százalékos UHT-tejet a teljes fogyasztói rétegnek gyártja és nagyobb mennyiségben hozza forgalomba, illetve az áruházláncok is ennek megfelelően pozícionálják a terméket. Ennek nyomán egyúttal olyan termékár alakulhatott ki, amellyel a 0,1 százalékos tej állja az versenyt az importtal is.
Az importált tejek és a magyar termékek árkülönbsége azért is csökkenhet, mert az utóbbi időszakban a hazai tejpiacon is több áfacsalást sikerült leleplezni - érvelt Mélykuti Tibor. Eddig is nyilvánvaló volt, hogy az irreálisan olcsó szlovák, lengyel vagy német tejek feketecsatornákon kerülhettek az üzletekbe, mivel a hazai tejfelvásárlási árak alacsonyabbak az uniós átlagnál, miközben a csomagolóanyag-, az energia- és a munkabér-költségek között nincs nagy különbség. Bár az elmúlt fél évben az uniós tejfelvásárlási árak is nőttek, és ez a behozatalt is drágíthatta, a feltárt áfacsalások is komoly szerepet játszottak abban, hogy az importtejek már nem jelenhetnek meg annyira olcsón a kiskereskedelmi láncokban. (Az utóbbi időszakban sokáig 120-150 forintért lehetett kapni egy liter, 1,5 százalékos importált UHT-tejet, míg most már e termékeknél 170-180 forintos árak jellemzik a piacot).
MTI-fotó: Kálmándy Ferenc
Az ügyvezető igazgató szerint a 0,1 százalékos UHT-tej értékesítési eredményei is hozzájárultak ahhoz, hogy a magyar tejtermelők tulajdonában lévő Alföldi Tej tavalyi nyerstej-felvásárlása elérte a 205 millió kilogrammot, és a cég - 20 százalék körüli részesedéssel - megtarthatta vezető szerepét a mintegy 1,1 milliárd kilogrammos hazai tejpiacon. A társaság belföldön 20 százalékkal, a külpiacon 10 százalékkal növelte eladásait, így összesen 34 milliárd forint nettó árbevételt ért el. A vállalat az idén szintén 200 millió kiló körüli tej feldolgozását tervezi, a következő három év alatt pedig éves tejfelvásárlását 30-50 millió kilóval kívánja növelni.