Nagy István és Áder János is ott lesz az idei Agrárszektor konferencián!
Az idén először 3 napos konferencián előad többek között Bige László, Gyuricza Csaba, Éder Tamás, Feldman Zsolt, Jakab István, Harsányi Zsolt, Makai Szabolcs, Szabó Levente, Kulik Zoltán, Hollósi Dávid és még sokan mások...
Ne maradjon le az év egyik legjelentősebb agrárszakmai eseményéről!
Újabb krízis van kibontakozóban Európában és Magyarországon is: az üzemanyagok drasztikus drágulása mellett most az AdBlue nevű adalékanyagból is komoly hiány jelentkezik a kontinens szinte minden országában. Ahogy a Totalcar fogalmazott, az AdBlue az az adalék, ami nélkül a modern dízelautók, furgonok és kamionok nem mennek. Azt a portál csak már csak mellékesen jelezte, hogy ez az adalék elengedhetetlen a mezőgazdasági gépek működéséhez is, ugyanis ez alakítja át az ártalmas nitrogén-oxidot vízgőzzé és nitrogénné, így mérsékelve a dízelek károsanyag kibocsátását, enélkül ezek képtelenek teljesíteni a rájuk vonatkozó emissziós előírást. Ha az AdBlue kifogy - ezt ugyanúgy tankolni kell, mint az üzemanyagot, és van egy külön tartálya - akkor a jármű kétszer jelez, majd az elektronika letilt minden indítási próbálkozást, és amíg fel nem töltik, addig nem hajlandó elindulni.
A legnagyobb európai AdBlue-gyár, a Duslo a szlovákiai Vágsellyén található. Mostanra már ők is lecsökkentett termeléssel, a kapacitásuk töredékén üzemelnek, miközben a kontinens többi AdBlue-előállítója vagy teljesen leállt, vagy hasonló, visszafogott termelésre állt át. A probléma hátterében a földgáz világpiaci árának drágulása áll, amely az AdBlue-gyártás legfontosabb alapanyaga.
A készlethiányról az első hírek a múlt hét második felében érkeztek, azóta viszont szinte minden magyar benzinkútról eltűnt az adalék. A legnagyobb hazai forgalmazó, a MOL Nyrt. ezért a termékért is felelős leányvállalatának, a MOL-LUB Kft. ügyvezetője, Vida Szabolcs a Telex megkeresésére elárulta, hogy a mostani helyzet a földgáz jegyzésárának drasztikus emelkedése miatt alakult ki, amely egy év alatt 5,5-szeresére emelkedett. Az AdBlue egyik alapanyaga a karbamid, amelyet földgázból állítanak elő, így az energiahordozó áremelkedése közvetlenül hat az összes modern dízelmotor működéséhez szükséges folyadék árára is. Mivel az AdBlue-t az ezzel foglalkozó vegyi üzemek a műtrágyával együtt állítják elő, a két termékre egyszerre hatnak a fenti piaci folyamatok. A technológia fejlettségétől függően bizonyos esetekben, arányaiban sok műtrágya mellett kevés AdBlue készül, a korszerűbb üzemekben viszont az arány fordított.
A helyzet súlyosságát illetően az Agrárszektor megkérdezte a Mezőgazdasági Eszköz- és Gépforgalmazók Országos Szövetségét (MEGFOSZ), amely elismerte, hogy a helyzet nagyon aggasztó, és ha megszűnik az adalékanyag utánpótlása, az óriási nehézséget okoz az ágazatnak. Ahogy fogalmaztak, ha nincs AdBlue akkor megnehezül a mezőgazdasági termelés, ami a lakosság élelmiszer-ellátását veszélyezteti. A MEGFOSZ azt közölte, hogy a partnereik nagyon aggódnak, mivel a mezőgazdasági gépekben az EURO 5 és az e feletti dízel motorok számára nélkülözhetetlen ez az adalékanyag. A Szövetség megerősítette, hogy az adalék nélkül nem lehet azokat a környezetvédelmi előírásokat betartani, amelyeket a jogszabályok előírnak. Illetve a motorok elektronikája le is tilt üres tartály esetén. Arra a kérdésre, hogy mekkora készletekkel rendelkezik a MEGFOSZ az AdBlue-ból, a szövetség azt válaszolta, hogy a tagcégeik a méretüktől és felhasználási mennyiségüktől függően rendelkeznek készlettel, de pontos kimutatásuk nincs erről, mert ezek belső céges adatok. A MEGFOSZ ugyanakkor azt is elmondta, hogy már most sorban állás van az adalékanyagért mindenhol. A Szövetség tájékoztatása szerint a jelenlegi mezőgazdasági gépek az üzemanyagfelhasználásuk 5-7%-ában fogyasztják az AdBlue-t.
A helyzettel kapcsolatban a MOL Nyrt. az alábbi közleményt adta ki október 27-én:
"A MOL-hoz továbbra is annyi AdBlue érkezik a gyártóktól, amellyel ki tudja szolgálni a normál lakossági igényeket, de az utóbbi napokban tapasztalható tömeges felvásárlási hullám miatt 10-20-szorosára nőtt kereslet. A vállalat a kiskereskedelemben vásárlási korlátozásokkal gondoskodik az ellátásbiztonságról, de a közfeladatot ellátó szerveket a készlet erejéig továbbra is korlátlanul kiszolgálja.
Az egész Európában tapasztalható gázáremelkedés miatt átmenetileg hiánycikk lett az AdBlue, de a MOL-hoz, mint forgalmazóhoz továbbra is olyan mennyiség érkezik a gyártóktól, amellyel normál kereslet esetén zavartalanul lehet biztosítani az ellátást. Az elmúlt napokban azonban 10-20-szorosára nőtt a lakossági kereslet: elindult egy tömeges, részben nyerészkedési célú felvásárlás, amely felborította a magyar piacot és időszakos hiányt okozott. A MOL - bár a gyártói kapacitásra forgalmazóként nincs befolyása - folyamatosan dolgozik az ellátás biztosításán: vásárlási korlátozásokat vezetett be, hogy minél több fogyasztót ki tudjon szolgálni.
Jelenleg egy tranzakción belül 1 db kannás terméket lehet vásárolni, a pisztolyos AdBlue tankolás esetén pedig maximum 50 liter az egy alkalommal kiadható mennyiség. A MOL a töltőállomásokon a közfeladatot ellátó szerveknek, a mentőknek, a tűzoltóságnak és a rendőrségnek a készlet erejéig továbbra is korlátozások nélkül biztosítja az adalékanyagot. A MOL-LUB Kft. pedig teljesíti a szerződéses kötelezettségeit.
A MOL bízik benne, hogy rövid időn belül rendeződik a helyzet a gyártói oldalon, és újra zavartalanná válik az adalékanyag értékesítése. A vállalat ebben az átmeneti időszakban is gondoskodik a készletek rendszeres feltöltéséről."
(Címlapkép forrása: Totalcar)