Megdöbbentő dolog derült ki a magyarok egyik kedvenc italáról

Megdöbbentő dolog derült ki a magyarok egyik kedvenc italáról

MTI
Az alapanyagok jelentős drágulása miatt a magyar kiskereskedelmi kávépiac értéke tavaly ugyan 20 százalékkal, 82,8 milliárd forintra bővült, a volumene azonban 11 százalékkal, 18,2 ezer tonnára csökkent - mondta Árok Gábor, a Coca-Cola HBC Magyarország kávé üzletág vezetője egy budapesti sajtótájékoztatón.

Nagy István és Áder János is ott lesz az idei Agrárszektor konferencián!

Az idén először 3 napos konferencián előad többek között Bige László, Gyuricza Csaba, Éder Tamás, Feldman Zsolt, Jakab István, Harsányi Zsolt, Makai Szabolcs, Szabó Levente, Kulik Zoltán, Hollósi Dávid és még sokan mások...

Ne maradjon le az év egyik legjelentősebb agrárszakmai eseményéről!

A szakember a Nielsen piackutató adatait ismertetve elmondta, hogy a magyar piacon a legnagyobb szegmensnek számító őrölt kávé forgalma tavaly 15%-kal 7,9 ezer tonnára csökkent, az értékesítési mennyiség 22%-kal 28,9 milliárd forintra nőtt. A kávé ára jelentős részben az alapanyag drágulása és a gazdasági környezet alakulása miatt emelkedett, a drágulás miatt kevesebbet vásároltak a fogyasztók. A Coca-Cola HBC Magyarország által képviselt márkák - a Costa Coffee és a Caffe Vergnano - szempontjából legfontosabb a szemes kávék és a Nespresso kompatibilis kapszulák piaca - emelte ki Árok Gábor.

A szemes kávék piaca értékben 28%-kal 15,4 milliárd forintra emelkedett, a forgalom 3%-os csökkenés mellett. A Nespresso kompatibilis kapszulák piaca 501 ezer kilogrammról 503 ezer kilogrammra nőtt 2022-ben 2021-hez képest. Az alapanyag-beszerzési árak tavaly duplájára emelkedtek és szeptemberben tetőztek, azóta - nagy ingadozás mellett - nagyjából 5%-kal csökkentek. A gyengébb terméshozam is hozzájárult az árak emelkedéséhez, ráadásul a pandémia után a munkaerőhiány miatt a termés egy részét nem tudták betakarítani. Mindez a kiskereskedelmi piacon 2022 május és 2023 májusa közötti időszakban csaknem 40%-os áremelkedést jelentett - közölte Árok Gábor.

A szakember megjegyezte azt is, a piaci trendeket a jövőben meghatározza, hogy a klímaváltozás miatt folyamatosan csökkennek a termőterületek. A kutatás eredményei szerint a magyar vásárlók 96%-a, ezen belül 48%-a nagy hipermarketekben szerzi be a kávét, 3% vásárol online. A válaszadók 65%-a szerint a legfontosabb szempont a kávévásárlásnál az íz, 61% szerint a minőség, míg 51% az árat jelölte meg, amely a 2021-es időszakhoz képest emelkedett. A prémium szegmensben a vevők 84%-ban az ízintenzitás alapján döntenek és csak 48%-ban az ár alapján.

A Coca-Cola HBC kávé üzletágának retail piaci részesedése jelenleg 2,1%, amely a cég várakozásai szerint idén 3%-ra növekedhet. A tervek szerint idén 30%-kal növekedhet a Costa Coffee eredménye 8%-os volumennövekedés mellett.

Az a szegmens, ahol a Costa Coffee releváns piaci szereplő, az a teljes kávépiac 9 százaléka. A prémium brandek közül az első háromban van

- fogalmazott Árok Gábor.

A szakember hangsúlyozta: a kiskereskedelmi szegmensben az összes nagyobb magyarországi és nemzetközi lánc portfoliójában szerepelnek a Costa termékei. Mintegy 626 HoReCa (szállodák, éttermek, kávéházak) partnerrel állnak szerződésben, 950 kihelyezett professzionális kávégéppel. Mind partnerszámban, mind értékesítés volumenében a Costa Coffee a piac három legnagyobb szereplője között van. Az év végén 500 új vendéglátóegység bevonását tervezik, ezzel a HoReCa partnerek száma 1500-ra növekedhet. Minden kihelyezett kávégépben egy úgynevezett telemetriai rendszer van telepítve, amely naprakész információt biztosít működésének minden eleméről. Ahogy a szakember fogalmazott, pontosan tudják, hogy hány órakor, milyen és mennyi kávé, milyen lefolyási idő alatt készült el.

Árok Gábor az MTI kérdésre elmondta, hogy a dobozos jegeskávék piacán a Coca-Cola HBC több országban is jelen van, a régióban többek között Lengyelországban, de Magyarországon a piackutatási eredmények alapján arra jutottak, hogy nincsenek meg az üzleti feltételek a termék bevezetésére. A szakember ismertette a Costa Coffee és a gkid 2023 júniusában készült közös reprezentatív kutatását, amely azt vizsgálta, hogyan változnak a kávéfogyasztási szokások nyáron. Az elsődlegesen a jegeskávé fogyasztást vizsgáló kutatásból kiderült, hogy napszak szerint a legtöbben (68%) leginkább délután fogyaszt jegeskávét. A válaszadók 36%-a délelőtt, míg 21%-uk reggel. Korosztály szerint a 18-29 korosztályból tízből tízen válaszoltak úgy, hogy fogyasztanak nyáron jegeskávét, míg a 30-39 év közöttiek esetében tízből már csak heten mondták ezt. A kor előrehaladtával még tovább csökken az arányuk.

Címlapkép forrása: Getty Images
NEKED AJÁNLJUK
CÍMLAPRÓL AJÁNLJUK
FIZETETT TARTALOM
KONFERENCIA
Agrárszektor Konferencia 2024
Kistermelőknek és fiatal gazdáknak most 50% kedvezménnyel! Decemberben ismét Agrárszektor konferencia!
EZT OLVASTAD MÁR?