Nagy István és Áder János is ott lesz az idei Agrárszektor konferencián!
Az idén először 3 napos konferencián előad többek között Bige László, Gyuricza Csaba, Éder Tamás, Feldman Zsolt, Jakab István, Harsányi Zsolt, Makai Szabolcs, Szabó Levente, Kulik Zoltán, Hollósi Dávid és még sokan mások...
Ne maradjon le az év egyik legjelentősebb agrárszakmai eseményéről!
Mozgalmas, politikával is átitatott évet zár a hazai sörgyártás: egy fontos, az ágazatot érintő jogszabály is módosult. Júliustól az eddigi sokszorosára, 200 ezer hektoliterre nőtt az az éves sörmennyiség, ameddig a sörfőzdék 50 százalékos jövedékiadó-kedvezményt vehetnek igénybe. Okozhat-e ez a versenyelőny hosszabb távon piaci/értékesítési gondokat a Borsodinak?
Természetesen a piacon, a piacért éles verseny zajlik, a jogi szabályozás ezt a versenyt befolyásolhatja, módosíthatja. Úgy látjuk, hogy ez a Borsodit közvetlenül nem érinti: a mi kapacitásunk és termelésünk többszörösen meghaladja a 200 ezer hektoliteres limitet. Részben ebből is következik, hogy jelenleg nem érzékeljük, hogy átrendeződne a piac ennek hatására.
A Heineken nemrég bejelentette, hogy bezárja martfűi sörgyárát és átstrukturálja magyarországi tevékenységeit. Nem vetődött-e fel, hogy a Borsodi megvásárolja a martfűi telephelyet, kapacitásokat?
Úgy gondolom, hogy kapacitásunk és technológiai hátterünk elegendő ahhoz, hogy a fejlesztési terveinket meg tudjuk valósítani. Ezért nem tervezzük a martfűi sörgyár megvásárlását.
Más, kisebb gyártók részéről viszont felmerült, hogy szívesen vásárolnának magyarországi bázist. A martfűi gyárért például a Csíki Sör is bejelentkezett. Van létjogosultsága annak, hogy valamely külföldi szereplő látványosan betörjön a magyar sörpiacra?
A magyar sörpiacra belépni nem olyan nehéz, sőt, viszonylag kis költséggel megvalósítható. A hosszú távú sikeres működéshez szükséges a következesen magas minőséget biztosító technológiai háttér, a fogyasztói igényekkel találkozó erős márka és a megbízható szerviz szolgáltatás. Ha a vendéglátóhelyen biztosítani akarjuk a minőségi sörfogyasztás élményét, ott rendszeresen ellenőrzött, tisztított sörcsapra, megfelelő higiéniás körülményekre van szükség. Természetesen az erős marketingtevékenység is nélkülözhetetlen a hosszú távú piacon maradáshoz.
Nemrég a söripari érdekképviseletek felvetették a kormánynál, hogy a csapolt söröknél is csökkenjen az áfa az éttermekben. Lehet-e ennek a közeljövőben realitása?
Ha valamely terméknek csökken az áfája, az lehetőséget ad a vendéglátóiparnak arra, hogy a jövedelmezőségét javítsa, vagy forgalmat növeljen azzal, hogy az adott termék ára csökkenjen, így szélesebb körben elérhetővé váljon.
A Borsodi idén ősszel egy teljesenúj típusú, gyártási és csapolási technológiájú terméket dobott piacra, de más gyártóknál is a fejlesztésről szólt a 2017-es év. Létezik innovációs nyomás az iparágban: aki nem végez komoly termékfejlesztést, az lemarad?
Azt gondolom, hogy a legtöbb iparágban, így az élelmiszeriparban, a sörgyártásban is van bizonyos nyomás, hogy a gyártók innováljanak, újítsanak - ennek azonban minden esetben átgondolt innovációnak kell lennie. Sokszor ugyanis az újítás nem találkozik a fogyasztók valós igényével, és nem mindig ad értéket, így ezek gyorsan eltűnnek a piacról. Aki tudatosan, átgondoltan fejleszt, az hosszú távon sikeres tud lenni - mi is hosszú távra tervezünk a Borsodi Nitróval, mint ahogy ilyen hosszú távú termékfejlesztésnek bizonyult az első dobozos sör, vagy az első alkoholmentes sör, amelyek a magyar piacon a Borsodi nevéhez fűződnek.
Mennyire érződik a szakember-és munkaerőhiány a sörgyártásban? Hasonlóan nehéz a helyzet, mint más, iparágakban, több munkavállalót keresnek most, mint a korábbi években?
Nem mondanám, hogy több embert keresünk, de az országos trendek mindenkire hatnak. Nekünk is pontosabban kell tervezni, nevelni a saját utánpótlásunkat, és jobban fel kell készülni a várható változásokra.