Nagy István és Áder János is ott lesz az idei Agrárszektor konferencián!
Az idén először 3 napos konferencián előad többek között Bige László, Gyuricza Csaba, Éder Tamás, Feldman Zsolt, Jakab István, Harsányi Zsolt, Makai Szabolcs, Szabó Levente, Kulik Zoltán, Hollósi Dávid és még sokan mások...
Ne maradjon le az év egyik legjelentősebb agrárszakmai eseményéről!
Erdős Norbert, az Agrárminisztérium élelmiszerlánc-felügyeletért felelős államtitkára elmondta, hogy a napokban tette közzé a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih) annak a vizsgálatnak az eredményeit, amelyet 2020 második felében végzett el, és ami azt vizsgálta, hogy mekkora a magyar termékek aránya a tíz legnagyobb, hazai és külföldi kereskedelmi lánc kínálatában. A felmérés eredményeiről az Agrárszektor is beszámolt.
Az államtitkár ezekre a számokra reagálva kifejtette, hogy a magyar termékek 70,53%-os aránya a kereskedelmi láncok polcain ugyan csökkent az utolsó ilyen, 6 évvel ezelőtti felméréshez képest, ám a kép ennél árnyaltabb. 2014-ben a Nébih 13 termékcsoportot vizsgált, 2020-ban viszont 16-ot. Erdős Norbert kiszámolta, hogy ha a hatóság a mostani felmérés során is 13 termékcsoportot vizsgált volna, akkor máris azt hozta volna ki a vizsgálat, hogy a magyar termékek aránya a boltok polcain 72,22%-os. Erdős Norbert szerint az is okozott némi problémát, hogy 2014-ben volt a hazai üzletláncoknál csomagolt friss sertéshús és csomagolt friss csirkehús, most viszont nem. Az államtitkár ezután kiemelt néhány termékcsoportot, és elárulta, hogy a 2014-es felméréssel azonos 13 termékcsoportból 9-nél születtek rosszabb eredmények 2020-ban, 4 termékcsoport (tojás, tej és tartós tej, valamint méz) esetében viszont javulás volt megfigyelhető. A három új termékcsoport, ami rontotta az eredményeket a vaj, a száraztészta és a meggybefőtt, kukoricakonzerv volt. Erdős Norbert szerint ahhoz, hogy ez megváltozzon, a mezőgazdaság és az élelmiszeripar fejlesztésére lesz szükség, amire a következő költségvetési ciklusban óriási mennyiségű uniós és hazai forrás áll majd rendelkezésre. Az államtitkár utalt arra is, hogy a magyar vásárlókra is lehet számítani, a felmérések alapján 85%-uk nyitott a magyar termékek iránt. Erdős Norbert szerint a vásárlói bizalmat erősítik például a kiváló minőségű élelmiszer védjegyek, amelyeket a tejtermékek már megkaptak, a következő időszakban pedig a hústermékek fognak sorra kerülni. A szakpolitikus végül egy kérdésre válaszul elmondta, hogy a boltokban a hazai termékek arányát tekintve Magyarország az európai uniós tagállamok viszonylatában az élmezőnyben van.
Dászkál Fruzsina, a NielsenIQ senior tanácsadója a feldolgozott hústermékek piacának jelenlegi tendenciáit elemezve kijelentette, hogy a 2020-as év minden tekintetben hatással volt a magyar gazdaság alakulására. A koronavírus hatására jelentős visszaesés volt tapasztalható a fogyasztói bizalomban, úgy a magyaroknál, mint az Európai Unióban. A kiskereskedelmi szektorban viszont növekedést (+8,7%) mértek, amit főleg az élelmiszeripar (+9,3%) hajtott. A diszkontáruházak folyamatosan növelték a jelentőségüket, és az e-kereskedelem is egyre meghatározóbb lett a kiskereskedelemben. Ez utóbbi jelenség a tavaszi és az őszi lezárások miatt senkit nem ért meglepetésként. Az e-kereskedelem 2020-ban 85,8%-os növekedést produkált a kiskereskedelmi szektorban, de a szektor egészére nézve még mindig nagyon kicsi a részesedésük.
Dászkál Fruzsina beszélt arról is, hogy a 2020-as számok alapján a legnagyobb élelmiszer-kategória a feldolgozott húskészítményeké, ezeket követik a sörök, a sajtok, a szénsavas üdítők és az ásványvizek. A feldolgozott húskészítmények esetében fontos megjegyezni, hogy amíg az értékesítés az elmúlt három évben egyre nőtt (2020-ban elérve a 349 milliárd forintot), de a feldolgozott húsmennyiségben stagnálás volt megfigyelhető. Azt a mérések kimutatták, hogy a tavaly márciusi és novemberi lezárások jelentősen befolyásolták a feldolgozott húsok forgalmát, abban a két hónapban megugrottak a számok, a következő hónapokban viszont visszaestek az értékesítések, ami különösen december esetében volt szembetűnő, ami hagyományosan az egyik legerősebb hónap ilyen téren. További érdekes trend volt, hogy a húskészítmények értékesítése terén a diszkontok tovább növelték a jelentőségüket. A NielsenIQ mérései szerint a húskészítmények értékesítésének kétharmada továbbra is az előre csomagolt, önkiszolgáló szegmensből származik, a maradékot a csemegepult adja, és ezekre az arányokra a koronavírus-járvány és a megváltozott fogyasztói szokásos sem voltak befolyással. Dászkál Fruzsina kitért arra is, hogy a kiskereskedelemben 32%-os a saját márkás termékek aránya az élelmiszer-kategóriákban, a feldolgozott húskészítményeknél pedig 16%-os. Ami az értékesített mennyiségeket illeti, a virsli nőtt a legnagyobb mennyiségben, a szalámi forgalma viszont visszaesett. Érdekesség volt, hogy a sertésalapú termékek értékesítése nem nőtt mennyiségben, miközben a feldolgozott termékek 80%-át ezek teszik ki. Értékben a sertés, a borjú, a baromfi, a csirke és a pulyka termékek kétszámjegyű növekedést értek el, mennyiség tekintetében viszont visszaesés volt megfigyelhető a sertésalapú termékeknél. Dászkál Fruzsina végezetül elmondta, hogy a feldolgozott húskészítmények tekintetében az e-kereskedelemben azt tapasztalták, hogy a lezárásokkal egy időben mindig emelkedés volt tapasztalható.
Éder Tamás a Hússzövetség elnöke évértékelő beszédében elmondta, hogy a húságazatot nemcsak a koronavírus-járvány szorongatja, hanem a sertéspestis és a madárinfluenza is. A tavalyi év a húsiparban is visszaesést hozott. A húsipar friss húst előállítását végző ágazatának teljesítménye 2%-kal csökkent, a készítménygyártásban viszont 10%-os visszaesés volt tapasztalható. A húsfeldolgozás és tartósítás, valamint a húskészítménygyártás ágazatok teljesítményében lényegesen nagyobb hullámzás volt tapasztalható, mint az iparban. Éder Tamás elmondta, hogy a belföldi értékesítés volumenindexe tavaly az élelmiszeriparban gyakorlatilag stagnált. A szakember kitért arra is, hogy 2020-ban a magyar sertéslétszám 2,8 millió volt, ami egy év alatt 216 ezer egyedes növekedést jelentett, kompenzálva a 2019-es csökkenést. A kocalétszám több mint 5%-kal növekedett, az állomány nagysága elérte a 163 ezer állatot. 2020-ban 4,702 millió sertést vágott a magyar húsipart, ez 1,8%-os növekedést jelentett, és gyakorlatilag megegyezett a 2018-as adatokkal. 2014 óta 1 millióval, 27%-kal nőtt a vágáslétszám, de közben a sertéslétszám 3,1 millióról 2,8 millióra csökkent. Éder Tamás utalt arra is, hogy az áfacsökkenés következtében nagyon szépen kifehéredett a magyar sertéságazat, de az Európai Unión belüli súlya továbbra is 2% alatti.
A Hússzövetség elnöke elmondta, hogy a húságazat teljesítménye 2020-ban rendkívül negatív képet mutatott. Noha az ágazat teljesítménye 2020-ban meghaladta a 915 milliárd forintot, húsfeldolgozás és tartósítás 349 milliárd forintot, hús- és baromfihús-készítmény gyártás 218 milliárd forintot, a belföldi értékesítés és az export is jelentősen csökkent, ami a koronavírus és az ágazatot sújtó betegségek (madárinfluenza, afrikai sertéspestis) együttes hatásait mutatja. A húsipar külkereskedelmi mérlege valószínűleg javult 2020-ban, de a decemberi adatok nélkül ezt még nem lehet biztosan kijelenteni. Éder Tamás kifejtette, hogy a magyar élősertés import növekedett ugyan, de a húsimport mennyisége nagy mértékben, 157 ezer tonnáról 120 ezer tonnára csökkent. A magyar sertéshús export gyakorlatilag stagnált, a külkereskedelmi mérleg mennyiségi szempontból deficites volt. 2019 és 2020 az afrikai sertéspestis és koronavírus miatt a szokásostól eltérő éven belüli áralakulást eredményezett, de az elmondható volt, hogy a magyar átlagárak lekövették az EU27-ek átlagát. 2019-ben közel 50%-os volt az éven belüli áremelkedés, 2020-ban 30%-os csökkenés ment végbe. 2021-ben az elmúlt 4 hétben viszont 25%-os áremelkedés ment végbe.
Éder Tamás szerint 2021 egyelőre a teljes bizonytalanság éve a húsipar számára, mert a takarmánygabonák ára az elmúlt félévben 50-70%-kal növekedett, az élősertés ára néhány hét alatt több mint 25%-kal növekedett és a folyamatnak még nincs vége, a HoReCa szektor nyitása bizonytalan, a nemzetközi turizmusból fakadó kereslet az idén biztosan hiányozni fog még, valamint az afrikai sertéspestis is okozhat újabb meglepetéseket, nemcsak Európában, de Kínában is. Amerikai források szerint Kínában nem sikerült megállítani a sertéspestist és már az új, modern telepeken is kénytelenek leölni az állományokat. A szakember kitért arra is, hogy a forint gyengülése, az energiahordozók, a csomagolóanyagok drágulása is a termelés költségét emeli, de a koronavírus elleni védekezés költségei is tartósan emelik a húsipari vállalkozások terheit. Éder Tamás arra figyelmeztetett, hogy az önköltségek emelkedése a fogyasztói árak emelését is elkerülhetetlenné teszi, és hogy a fogyasztóknak is hozzá kell szokniuk, hogy év közben is nőhetnek az árak.
Éder Tamás végül néhány jó tanácsot is megosztott a húsvéti sonka vásárlásához:
- A hús "bizalmi termék" - csak olyan gyártótól, forgalmazótól vegyük meg az ünnepi asztalra valót, akiben eddig nem csalódtunk!
- Kétes eredetű terméket, aminek a címkéjén a gyártót nem tüntetik fel, ne vásároljunk!
- A húsvéti füstölt áruk kategóriájában nagyon sokféle minőségű termék található a piacon, az 1500 forintos gyorsérlelt főtt sonka és a 2500-3000 forint feletti hagyományos érlelésű sonka nem ugyanaz a termék!
- Vásárláskor mindig gondosan ellenőrizzük a termék minőség megőrzési idejét!
- Vásároljunk legális, a Hússzövetség tagjai által gyártott magyar terméket!